Ketika Kamu Menangis, Ketika Kamu Disakiti, Ketika Kamu Tak Kuat Lagi, Ketika Doamu Seakan Tak Terjawab...Percayalah Dan Yakinlah Olehmu Bahawa ALLAH Menghampirimu Saat Itu...

Monday, October 11, 2010

SAMA-SAMA KITA RENUNGKAN.....

SALAM...terbaca dalam utusan online bertarikh 7 Oktober 2010....sekadar nak berkongsi info dgn rakan2....berita ni leh kita jadikan panduan sama ada kepada ibubapa yg hendak menghantar anak ke taska dan juga kepada mereka yg ingin membuka taska...

JKM tiada kuasa tutup taska ‘maut’
 Oleh NORLIZA ABD. RAHMANpengarang@utusan.com.my


PUTRAJAYA 6 Okt. – Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) tidak mempunyai kuasa menyenaraihitamkan pusat asuhan kanak-kanak (taska) walaupun premis tersebut pernah terlibat dengan kes kematian bayi tercekik susu.
Fakta mengejutkan itu didedahkan sendiri oleh Ketua Pengarah JKM, Datuk Meme Zainal Rahid yang mengakui bahawa kuasa agensi itu hanyalah mengarahkan taska tersebut menutup sementara operasi bagi membolehkan siasatan dijalankan.
‘‘Sekiranya pengusaha terbabit membuka taska baru dan permohonannya diluluskan oleh agensi teknikal iaitu pihak berkuasa tempatan (PBT), Jabatan Bomba dan Penyelamat serta Kementerian Kesihatan, kita tiada halangan untuk mengeluarkan permit.
‘‘Sehubungan itu, menjadi tanggungjawab ibu bapa untuk memastikan taska yang dipilih mempunyai permit dan mereka dinasihatkan tidak meletakkan nyawa anak dalam risiko,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.
Terdahulu, beliau mengetuai operasi menyita taska di Presint 18 yang pernah mengakibatkan kematian adik Nur Amiera Mohd. Shahrul Niezam, sembilan bulan, 20 September lepas.
Taska tersebut diberi Notis Penutupan Sementara mulai 27 hingga 29 September lepas selaras dengan peruntukan di bawah Seksyen 20A (1) Akta Taman Asuhan Kanak-Kanak 1983.
Meme seterusnya berkata, taska yang mempunyai lesen operasi lebih terjamin keselamatannya dan memenuhi kriteria ditetapkan oleh agensi teknikal.
Antara punca kegagalan mendapatkan permit ialah nisbah pengasuh dengan kanak-kanak yang tidak mencukupi.
‘‘Kegagalan berbuat demikian boleh mengundang risiko kepada anak jagaan mereka, sekiranya ada taska yang beroperasi tanpa lesen, ibu bapa boleh membuat aduan kepada JKM berhampiran,” katanya.
Menurut beliau, inisiatif terkini yang dilakukan oleh JKM ialah menubuhkan pasukan khas di setiap negeri dan daerah yang terdiri daripada pegawai JKM sendiri untuk memantau dan memeriksa 2,077 buah taska yang belum berdaftar.
Dalam menguatkuasakan akta tersebut, JKM menyediakan buku garis panduan bagi pendaftaran taska untuk memudahkan pengusaha membuat rujukan serta membantu mempercepatkan proses pendaftaran.
Meme menambah, bagi memudahkan urusan pendaftaran, penurunan kuasa meluluskan perakuan pendaftaran daripada Ketua Pengarah kepada Pengarah Kebajikan Masyarakat negeri telah dilaksanakan.
Selain itu, tempoh sah perakuan pendaftaran juga dilanjutkan daripada 12 bulan kepada 60 bulan.
Tegas beliau, pengusaha dan bakal pengusaha perlu mendapatkan maklumat mengenai keperluan penubuhan taska sebelum memulakan operasi bagi mengelak masalah mendapatkan kelulusan daripada tiga agensi teknikal dan JKM semasa membuat permohonan pendaftaran.
‘‘Pendekatan JKM ialah memberi galakan dan bimbingan secara berterusan tetapi tindakan undang-undang akan tetap diambil jika berlaku kecuaian atau pengusaha masih enggan atau tidak berusaha untuk mendaftar,” katanya.
Beliau turut mengakui walaupun JKM terpaksa mengambil tindakan menutup operasi taska tidak berlesen, pihaknya masih menerima rayuan daripada ibu bapa untuk mahu terus menghantar anak mereka atas alasan tiada pengasuh ketika keluar bekerja.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

:::Pelawat dari Syurga:::

:::Penyeri Hidup Kami:::