Ketika Kamu Menangis, Ketika Kamu Disakiti, Ketika Kamu Tak Kuat Lagi, Ketika Doamu Seakan Tak Terjawab...Percayalah Dan Yakinlah Olehmu Bahawa ALLAH Menghampirimu Saat Itu...

Monday, December 27, 2010

27.12.2010

27.12.2010...hari nie...hari first Sufi Amani masuk sekolah...hihihi..baru 6 bulan dah masuk sekolah ke anak ummi nie?...hihihi...taska lah...hihi...hmmm, hari first..macam baby2 lain lah..pasti agak meragam sedikit..maklumlah di tempat baru...sepanjang 6 bulan duduk di rumah...tiba2 celik mata hari nie..di tempat lain...dengan orang lain...ramai pulak kawan2...menangis laa...nasib cikgu2 di situ pandai pujuk..tak lah anak ummi menangis terlalu lama...
waktu rehat...ummi akan pergi jenguk n bf Amani...jangan risau..setiap hari ummi akan buat perkara yg sama...jadi..Amani x lah rasa terlalu lama berenggang dgn ummi...6.30 pagi ummi hantar Amani...kul 12.30tgh-1.45ptg ummi datang bf n tidurkan Amani...nanti kul4.30 ummi datang ambil Amani balik rumah...setiap hari itulah jadual kita ye sayang....harap2 dengan usaha ummi nie...dapatlah Amani bf sampai 2 tahun atau lebih...

Monday, December 20, 2010

sepi...dan keseorangan. . .

Nazhan..ummi tak tahu macam mana nak luahkan rasa rindu nie...biarlah ape orang nak kata..ummi gila ke ape ke...ummi betul2 rindukan nazhan...selalu ummi terfikirkan hal-hal macam ni...ummi pernah baca buku tentang kematian...cerita tentang keadaan dalam kubur...ummi tak tahu bagaimana keadaan nazhan di dalam sana....bagaimana pula keadaan ummi bila berada dalam kubur nanti...kalau difikir secara logik...memang menakutkan...gelap...sunyi...sepi...keseorangan...terbayangkan binatang2 yg ada dalam tanah tuuu...semut...lipan...sungguh menakutkan....


Nazhan...ummi tahu nazhan dah dekat syurga...tapi hati ummi tetap juga bersedih...dah setahun nazhan pergi...ummi tetap tak boleh lupa..sampai bila-bila pun ummi tak kan lupa...ummi asyik terbayang jasad nazhan keseorangan tertanam di dalam tanah merah....
Sedangkan nazhan masih belum puas tidur dalam dodoian ummi...nazhan x suka tidur dalam buai...selalu tidur dalam dodoian ummi n abi....
sesekali terfikir...nak je ummi korek tanah kubur nazhan....
lihat nazhan...
ambil nazhan ..
peluk nazhan...
cium nazhan..sepuas-puasnya...
Kemudian tanam balik...Ohw sungguh gila..
!!!
Entah bagaimana rupa jasad nazhan sekarang... adakah sudah hancur dimakan ulat... digigit serangga..
Ataupun masih lagi elok terpelihara sebagaimana kali terakhir ummi melihat nazhan....masih putih bersih....


terfikir pula apalah yg akan terjadi jika ummi yang berada di atas sana....
Keseorangan dlm kubur ....  kegelapan.... kesakitan ....di tanah perkuburan...
Tiada abi..tiada nazhan...tiada adik amani...tiada opah..tiada tokwan...tiada sesiapa...
Apakah ummi akan bertahan??

Macam-macam yg berlegar di fikiran ummi ketika itu...
Nazhan selalu mengingatkan ummi tentang takutnya MATI...
Kadang2 kalau abi terdrive kereta laju pun...
dalam kepala ummi nih selalu saja terbayang...
perkara2 yg tidak diingini terjadi...
dan kemudian ummi mati...
sedangkan amal ummi masih belum sempurna...


Ummi pernah terbaca...
Kalau kita berdoa...lepas solat...
jangan doakan agar dipanjangkan umur kita...
Tapi sebaliknya doakanlah agar kita dimasukkan ke dalam syurga...
Kerana umur kita sudah tertulis di Luh Mahfuz..
Wallahua'lam...


Nazhan selalu mengingatkan ummi tentang kematian..
Ummi takut bila ingat mati.. 
tapi terkadang dalam ketakutan pun...
ummi masih leka........

walau apapun..ummi pasti...nazhan tak pernah sepi dan keseorangan berada di dalam sana....ummi akan sentiasa mendoakan kesejahteraan nazhan di sana.....


Ya Allah Ampunkanlah aku, suamiku dan seluruh keluargaku...


al-Fatihah buat Muhammad Syamil Nazhan...
Ya, Allah..Kau rahmatilah roh putera kami...
Kau lapangkanlah tempat tinggalnya...
Kau jadikanlah kuburnya seperti taman-taman syurga....

20.12.2010

nazhan...
ummi rindukan nazhan...entah bilalah dapat bertemu dengan nazhan...hari ni genaplah nazhan setahun 10 bulan...mesti dah boleh berlari-lari....terkilan ummi x dapat melihat nazhan membesar di depan mata...dari semalam lagi ummi rasa gelisah yg amat sangat...tidur pun x lena...ummi rindu nazhan sangat-sangat...setiap kali tiba angka 20 dan 7...pasti jiwa ummi jadi tak tenteram....20hb..mengingatkan ummi saat-saat gembira melahirkan nazhan...7hb mengingatkan ummi hari-hari terakhir bersama nazhan...ummi sedih...siapa-siapa pun x akan mengerti apa yg ummi rasakan....rasa rindu yg x kesampaian....ummi rasa..ummi harus pergi ziarah pusara nazhan...di situ sajalah akan membuatkan jiwa ummi tenang dan tenteram...walaupun x dapat tengok nazhan...tapi ummi tahu..nazhan sentiasa di sisi menemani ummi....

Thursday, December 09, 2010

ALLAH ENGKAU DEKAT, PENUH KASIH SAYANG

Allah Engkau dekat
Penuh kasih sayang
Takkan pernah engkau biarkan
Hamba-Mu menangis

Kerna kemurahan-Mu
Karena kasih sayang-Mu

Hanya bila diri-Mu
Ingin nyatakan cinta
Pada jiwa-jiwa
Yang rela dia kekasih-Mu

Kau yang slalu terjaga
yang memberi segala

Alloh Rohman, Alloh Rohim
Allohu Ya Ghofar Ya Nurul Qolbi
Alloh Rohman, Alloh Rohim
Allohu Ya Ghofar Ya Nurul Qolbi

Disetiap nafas disegala waktu
Semua bersujud memuji memuja asma-Mu

Kau yang slalu terjaga
Yang memberi segala...

Alloh Rohman, Alloh Rohim
Allohu Ya Ghofar Ya Nurul Qolbi
Alloh Rohman, Alloh Rohim
Allohu Ya Ghofar Ya Nurul Qolbi

Setiap makhluk bergantung pada-Mu
dan bersujud semesta untuk-Mu
Setiap wajah mendamba cinta-Mu cahya-Mu

Alloh Rohman, Alloh Rohim
Allohu Ya Ghofar Ya Nurul Qolbi
Alloh Rohman, Alloh Rohim
Allohu Ya Ghofar Ya Nurul Qolbi

Ya Alloh Ya Romah Ya Alloh 3x

Wednesday, December 08, 2010

PESAN DAUN GUGUR

Setiba kita di batas masa
nobat nafiri tiada bernada
Sehelai daun kering berayunan layu
mananti saat di bawa bayu


Langit mendung hujan pun gerimis
sayup terdengar sendu dan tangis
Bertitian bisikan kalimah suci
berdoa mudahkan perjalanan terakhir ini...


Berat mata memandang
berat lagi tanggungan
bebanan perasaan
kendati pun sejarah
dosa pahala pastikan dikira



bagai terasa keresahan di jiwamu
bgai terdengar suara meruntum kalbu
tiada walau sesaga di bawa pergi
tak berharga puja dan puji


Kala jantungmu bagai laut bergelombang
lemah cengkaman jemarimu di genggaman
betapa sukar untuk kita menerima
tiba detik itu pasti terpisah
di batas masa...

...mati itu pasti... kalau Nazhan tak pergi hari itu (7.7.2009)...esok lusa Nazhan pasti akan pergi juga...ummi bersyukur dapat menghantar Nazhan ke syurga...hidup Nazhan pasti tak akan sia-sia...

al-Fatihah untuk arwah anak sulongku...Muhammad Syamil Nazhan....
(1 tahun 5 bulan sudah dia meninggalkan kami sekeluarga)
...hanya doa yang mampu mengubat setiap kerinduan...


CORETAN BUAT NAZHAN...


40...........hari Nazhan pergi.....hari boleh dihitung.. tapi kerinduan ini?
airmata ini..? kalau dulu ummi jalani 40 hari dlm kegembiraan kerana melahirkan Nazhan...dan walaupun 40 hari itu perit untuk dihabiskan kerana harus berpantang, namun dengan kehadiran Nazhan di sisi telah menenggelamkan segala rasa kesakitan itu...

Tapi kini ummi terpaksa meredah 40 hari lagi... bezanya kali ini tanpa Nazhan..
bukan tanpa Nazhan disisi..tapi tanpa Muhammad Syamil Nazhan di dunia ini lagi...buat selamanya...

Hari2 yang sungguh perit dan menyakitkan...ummi masih lagi terasa akan syahdunya saat ummi memangku dan mendodoikan hangat tubuh montok Nazhan sambil menyanyikan lagu 'Selawat' dan zikir2 Hijjaz..

Ummi tahu Nazhan amat suka akan lagu selawat itu..kerana setiap kali ummi nyanyi,  Nazhan akan diam dan termenung sambil menatap wajah ummi (sampai kini ummi tak boleh lupakan pandanganmu itu sayang...)Ummi tahu Nazhan ingin menyampaikan rasa kasih sayang Nazhan pada ummi...Pandanganmu itu tersangat bermakna pada buat ummi...Ummi tidak tahu mengapa ummi masih lagi bersedih dan merasa kasihan kerana kehilangan buah hati yang selama ini menjadi tumpahan rasa kasih sayang. Bukankah sepatutnya ummi harus merasa bahagia. Mengapa?

Kerana sudah pastinya ada Syurga Buat Muhammad Syamil Nazhan. Justeru itu..Nazhan lah yang sepatutnya merasa kasihan kepada Ummi..
Sebab belum tentu Ummi masuk syurga...kerana masih belum sampai ajal Ummi...belum ketahuan apakah ummi akan mengakhirkan hidup ini dengan husnul khatimah atau tidak. Walaupun ummi tahu ummi masih belum layak ...tapi amat berharap untuk dapat meraih syurga Allah SWT dan bersama dengan Nazhan dan anak2 ummi yang lain.

Nazhan...Nazhan telah pun pergi sebelum baligh..nazhan kini adalah anak-anak yang abadi..Nazhan kini adalah wildanun mukhalladun.

Nazhan... dikelilingi oleh anak-anak muda yang tetap muda (QS. Al-Waqi’ah: 17)

Dan mereka dikelilingi oleh anak-anak yang tetap muda. Apabila kamu melihat mereka, kamu akan mengira mereka, mutiara yang bertaburan. (QS. Al-Insan: 19)


Dan semalam ummi bermimpi…Nazhan bersama seorang wanita cantik (bidadari syurga agaknya..mungkin juga penjaga Nazhan di sana).. dalam mimpi itu juga…ummi nampak Nazhan seronok sekali bermain-main air di tepi kolam tu…ummi hanya mampu pandang dari jauh saja… wanita itu sentiasa menemani Nazhan…dia memandikan Nazhan…ramai kanak-kanak bermain-main di kolam tu….sungguh indah mimpi itu…sekurang-kurang…terubat rindu ummi pada Nazhan….

sebulan setelah mimpi itu…ummi mimpi Nazhan lagi…di suatu ruang makan di sebuah rumah…(mungkin itulah rumah yg Nazhan diami di Syurga sana)..besar rumahnya…kita makan bersama-sama…bersama abi…ummi…opah…tokwan…maklong..makngah..makyang…acik..acu…abg fizry..abg faris..abg faiz..kakak najihah..kakak nasyirah n abg irfan…Nazhan dtg pada ummi sambil didokong oleh wanita yg bersama-sama Nazhan di kolam mandi hari tu…wanita tu bagi ummi dukung Nazhan….bersyukur ummi diberi kesempatan mendukung Nazhan…ummi peluk Nazhan erat-erat…cium sepuas-puasnya…ummi dpt bau Nazhan..bau yg amat-amat ummi rindukan…sampai terjaga ummi masih terbau bau Nazhan...adakah Nazhan datang menjenguk ummi & abi malam tu?


 
Sejak Nazhan tiada…ummi selalu baca buku2 tentang kematian…buku-buku nasihat Imam al-Ghazali…ummi suka sangat baca buku tu…ummi pinjam di library ofis ummi…tapi sekarang ummi dah beli buku tu…sebab ummi nak berulang-ulang kali membacanya..supaya ummi akan sentiasa ingat bahawaNazhan sentiasa bahagia di ‘rumah kita’….

“Arwah yang sedang duduk di kuburan itu mengenal setiap orang yang lawat, dan mendengar pembicaraannya. Dia mengenal saudara-saudara yang sama bergaul dan sama bermain dengannya di waktu masih hidup. Lalu ditegurnya, tetapi suaranya tidak
terdengar, dan tubuhnya tidak kelihatan. Kerana roh itu terdiri atas tubuh halus. Arwah itu mendengar perkataan orang hidup”.

--sungguh comel agaknya tingkah Nazhan apabila menegur ummi & abi setiap kali ummi dtg menziarah Nazhan...entah macam mana bunyinya yer..:) maafkan ummi saying... ummi tak dpt mendengar setiap yang diperkatakan Nazhan...dan maafkan ummi jika Nazhan sering lihat ummi menangis di sisi pusara Nazhan...--

“Dianjurkan berziarah ke kuburan itu hari Jumaat. Kerana pada hari Jumaat itu biasanya roh berada di kuburnya”.

“Adapun arwah orang yang telah meninggal itu datang ke rumahnya atau berada di kuburnya itu pada malam Jumaat. Pada hari jumaat itu sehari-harian dia di sana, dan pada hari Sabtu setelah terbit matahari baru dia berangkat. Sesampainya di kubur itu disunatkan berselawat, membaca Al-Quran, dan berdoa. Boleh menangis tetapi di larang meratap”.

--Nazhan yang ini ummi kurang pasti..kerana kebanyakkan petikan yg ummi jumpa menyatakan bahawa ..roh tidak balik ke rumah..dan tidak ada apa2 yang pasti tentang roh..kerana ianya tidak pernah dinyatakan..dan roh itu sebenarnya adalah urusan Allah.--

“Lamanya di Barzakh itu ialah semenjak roh berpisah dari tubuh, semenjak meninggal dunia, sampai hari berbangkit”.
“Bagi orang-orang yang beriman di Barzakh hanya terasa sebentar saja”.

“Semasa di padang Masyhar, diriwayatkan bahawa anak-anak kaum muslimin yang meninggal dunia sebelum mencapai usia baligh, akan diizinkan memberi minum kepada ibu bapa mereka. Anak-anak ini akan menyusup di antara orang ramai dengan membawa minuman untuk ibu bapa mereka, sementara manusia ketika itu dalam keadaan dahaga yang luar biasa”.

“Anak-anak yang mati sebelum baligh menyambut ayahbondanya di pintu syurga”.

“Anak-anak Muslim yang meninggal di waktu kecil, ertinya sebelum baligh di Barzakh dikumpulkan pada suatu tempat dan diasuh oleh Nabi Ibrahim. Setelah kiamat nanti mereka itu langsung dipindahkan ke syurga akhirat. Jadi mereka ini tidak mengalami panas matahari, tidak melalui hisab, iaitu pengadilan di Mahkamah Rabbul-Jalil. Tidak melalui mizan, dan tidak meniti Titian Shirathal Mustakim yang terbentang di punggung api Neraka Jahannam itu. Mereka ini setelah dibangkitkan langsung dipindahkan
ke dalam syurga Jannatun Naim”.

“Setelah dipindahkan ke dalam syurga, maka anak-anak ini lupa kepada kehidupan dunia. Mereka lupa kepada ayah dan bondanya, lupa kepada kampung halamannya, lupa semuanya. Pada suatu hari nanti, ketika mereka sedang bermain-main menikmati kesenangan  syurga, tiba-tiba ada malaikat memberitahukan: Hai Wildan (anak-anak yang mati sebelum baligh), lupakah engkau kepada ayah bondamu? Sekarang mereka sudah berada di pintu syurga. Ketika itulah baru mereka tahu dan ingat kembali kepada ayah bonda
mereka yang selama ini mereka lupakan”.

“Lalu mereka ambil air untuk diminum, makanan dan pakaian, lantas mereka itu berlari-lari sambil menangis menuju pintu syurga”.

“Setelah terompet berbunyi, pintu syurga terbuka, maka sekalian orang berhamburan masuk ke dalam syurga itu, dan ketika itulah anak-anak ini sibuk mencari ayah bondanya. Mereka berjalan ke sana sini mencari tetapi tidak berjumpa. Sambil menangis membawa minuman, pergilah mereka kepada malaikat menanyakan: Oh, Malaikat, mana ayah dan bondaku? Kata mereka sambil menangis”.

”Malaikat menjawab: Oh wildan, malang kamu, ayah dan bondamu terjatuh ke dalam neraka. Mendengar hal yang demikian maka anak-anak ini menangis dengan ratapan yang menyayat hati. Oh ibuku, Oh ayahku. Apakah kesalahanmu, ayah. Apa dosamu, ibu, maka sampai terjatuh ke dalam neraka. Mereka menangis dan meratap”.

“Kata malaikat: Hai Wildan, jangan menangis, mengadulah kepada Nabi Muhammad SAW”.

“Setelah anak-anak ini mengadu kepada Nabi Muhammad, lantas Nabi mengangkat kedua tangannya berdoa, lalu dikeluarkan orang-orang mukmin yang berada di dalam neraka itu”.

“Setelah bertemu dengan anak di pintu syurga anak yang meninggal di waktu masih kecil, yang menjadi kerinduan siang malam selama ini, aduh gembiranya tidak terhingga. Berfirman Allah SWT dalam Al-Quran:”

Pada hari itu mereka berjumpa dalam keadaan gembira.
(Ad-Dahr: 11)

Nazhan… biarlah..40 hari..100 hari...atau sejuta ratus hari sekalipun...namun kasih sayang ummi tak akan pernah terpadam...malah semakin membara terhadap Nazhan..

dikesempatan ini...ummi nak Nazhan tahu yg Nazhan dah pun ada adik...namanya Sufi Amani...kelahirannya telah mengubat kerinduan ummi pada Nazhan...izinkan dia memakai baju-baju Nazhan...wajahnya saling tak tumpah macam Nazhan juga walaupun tak 100%, tapi tetap ada...pertama kali ummi dengar Sufi Amani menangis sewaktu kelahirannya...ummi menangis...suaranya betul-betul macam suara Nazhan...ummi betul-betul rindukan Nazhan ketika itu...tapi x sepatutnya ummi macam tu pada Sufi Amani...dia berhak mendapat kasih sayang ummi juga...ummi cuba tabahkan hati. Ummi akan berikan yg terbaik untuk adik Nazhan ni...ummi akan jaga dia, asuh dia menjadi insan yg solehah..semoga kita sekeluarga dapat bertemu kembali di suatu alam yg bahagia dan kekal abadi...
 





Ohhh hati..tabah dan bersabarlah...semoga akan tiba hari yg paling dinantikan itu.... Nazhan doakanlah ummi, abi dan adik Amani agar tidak selalu leka... sesungguhnya ummi hanya insan biasa dan mudah lupa....

Al-Fatihah buat Muhammad Syamil Nazhan...yg sangat2 ummi sayangi...Amin.

Monday, December 06, 2010

SUSU APA TERBAIK SELEPAS ANAK 2 TAHUN??

Saya rasa masih ramai ibu yang masih keliru tentang keperluan pemakanan bayi. Pemikiran dan pandangan masyarakat kita telah terlalu ‘terpesong’ dengan saranan dan iklan yang berleluasa di TV, surat khabar mahupun radio di mana anak ’sangat perlu minum susu’ dan akan kekurangan zat pula jika tidak mengambilnya.
Ada sebab kenapa anak yang disusui dengan susu ibu tidak gemar mengambil susu formula pada mana-mana peringkat:

1. Pertama rasa susu formula sangat tidak menarik, paling hebat yang dapat diformulasikan oleh syarikat pengeluar susu buatan hanyalah perisa vanila, coklat dan strawberi. Tetapi jika minum susu ibu, si anak dapat merasai pelbagai jenis rasa makanan mengikut apa yang ibu makan.Oleh itu, moralnya: selepas khatam minum susu ibu, berilah makanan seimbang – bukan susu cap ABC atau XYZ. Ini kerana si anak telah terbiasa dengan pelbagai perisa yang terdapat dalam susu ibu, maka langkah seterusnya adalah eksplorasi terhadap makanan sebenar tanpa mengecewakan citarasa yang telah terbentuk sejak dari bayi lagi.

2. Kedua, apalah ada pada tekstur susu semata-mata. Apabila anak sudah membesar, mereka perlu diberi peluang untuk merasai tekstur makanan yang berbeza-beza seperti keras, liat, lembut, kenyal dan pelbagai lagi. Tetapi jika mereka hanya dihidangkan susu, susu dan susu sahaja, pasti kebosanan akan melanda anak tersebut. Mereka perlu rasa bahawa daging itu liat, sayur perlu dikunyah perlahan-lahan, sup boleh dihirup, nasi boleh dimamah. Tidak seperti susu yang hanya dihisap dari botol sahaja.

3. Ketiga, warna pada susu amat membosankan. Paling hebat warna yang boleh dicampur adukkan dalam susu formula adalah warna putih, merah jambu atau coklat. Tetapi jika anak diberi peluang untuk mengenali makanan sebenar, mereka mengenal warna yang pelbagai lagi, kuning, jingga, hijau, ungu, merah, dan macam-macam lagi.
Ada banyak lagi sebab-sebab lain yang boleh difikirkan. Apa yang penting dan harus difahami oleh setiap ibu, tabii untuk seorang bayi adalah untuk minum susu ibu sahaja pada 6 bulan pertama. Tetapi sebaik umur anak mencukupi 6 bulan, bayi tersebut perlu diberi pendedahan terhadap pemakanan pejal yang seimbang sebagai pelengkap. Keutamaan pada peringkat umur 6 hingga 12 bulan adalah susu ibu kemudian makanan.

Tetapi apabila anak sudah menjangkau usia setahun, keutamaan harus diberikan kepada makanan pejal dan pelengkapnya adalah susu ibu.

Yang lengkap itu adalah pemakanan seimbang, bukan sekadar formula yang seimbang yang dilabelkan pada tin-tin yang berkilat lagi berwarna keemasan di pasaraya tempatan kerana ertikata sebenar lengkap itu adalah lebih meluas lagi mencakupi aspek pembelajaran dan eksplorasi anak sepanjang proses mengenali makanan tersebut.
Manusia ditakdirkan untuk membesar dengan pemakanan yang seimbang, bukan untuk bergantung dengan hanya minum susu sepanjang hayat.

Nasihat saya, apabila melihat iklan dikaca TV atau mendengar iklan di corong radio, nilaikan maksud tersirat lagi tersurat disebalik dakyah yang disebarkan. Jangan cepat terpengaruh!

**artikel ini dipetik dari blog duniasusuibu.com**

Tuesday, November 30, 2010

TePi GuNunG...

Tepi gunung...Air terjun...
Tempat orang memancing...
Tinggal sorang...tukang kebun..
dan anaknya... Syamil Nazhan...

Sungguh comel...
Sopan santun...
Hidung mancung...seludang..
Betis bagai...bunting padi...
tak jemu memandangnya...

Tidur malam...Mimpi-mimpi...
Syamil Nazhan datang..ke rumah..
Kalau dia sudah pergi..
Hati ummi...gelisah...

Bidadari kecil itu tak kan pernah sendirian...

Bidadari kecil itu takkan pernah sendirian...
Kerana ummi telah bekalkannya sepotong kalbu...
Kerana abi telah bekalkannya sehiris restu...
Dan kita telah bekalkannya senaskhah doa sayu...

Bidadari kecil itu takkan pernah sendirian...
Kerana dibawa bersamanya secebis kenangan..
Kerana dipikul bersamanya segulung kekuatan...
Kerana dibimbit bersamanya seikhlas pengorbanan...
Dan dijunjung bersamanya sebuah kerelaan..

Bidadari kecil itu takkan pernah sendirian...
Kerana di sepanjang jalannya diiringi pepari..
Kerana di setiap likunya dihiasi pelangi...
Kerana di dasar lembahnya dilitupi kasturi...
Dan diakhir garisnya ditemukan infiniti...

Thursday, October 21, 2010

~Jika isteri menangis dihadapanmu, "Hargailah ia sebelum terlewat."~

Jika seorang isteri menangis dihadapanmu,
itu bererti dia tidak dapat menahannya lagi.

Jika kau memegang tangannya saat dia menangis,
dia akan tinggal bersamamu sepanjang hidupmu...

Jika kau membiarkannya pergi,
dia tidak akan kembali menjadi dirinya yang dulu, selamanya!

Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah,
kecuali didepan orang yang sangat dia sayangi, dia akan menjadi lemah!
Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah,
hanya jika dia sangat menyayangimu.
Dia akan menurunkan rasa EGOnya.

Wahai suami2,
jika seorang isteri pernah menangis keranamu,
tolong pegang tangannya dengan penuh pengertian.
Kerana dia adalah orang yang akan tetap bersamamu sepanjang hidupmu disaat
kau terperuk terlalu dalam .

Wahai suami2,
jika seorang isteri menangis keranamu,
tolong jangan menyia-nyiakannya...
Mungkin, kerana keputusanmu, kau merosakkan kehidupannya.

Saat dia menangis didepanmu, saat dia menangis keranamu...
Lihatlah jauh kedalam matanya. Dapatkah kau lihat dan kau rasakan SAKIT
yang dirasakannya keranamu ?

Apakah keistimewaan perempuan ini?
Dibalik KELEMBUTANYA dia memiliki kekuatan yang begitu dahsyat..
TUTUR katanya merupakan KEBENARAN...
SENYUMANnya adalah SEMANGAT bagi orang yang dicintainya...
PELUKAN & CIUMANnya bisa memberi KEHANGATAN bagi anak2nya...

Dia TERSENYUM bila melihat temannya tertawa..
Dia TERHARU, MENANGIS bila melihat KESENGSARAAN pd org2 yg dikasihinya...
Dia mampu TERSENYUM dibalik KESEDIHANnya...
Dia sangat GEMBIRA melihat KELAHIRAN...
Dia begitu sedih melihat KEMATIAN..
TITISAN air matanya bisa membawa PERDAMAIAN.

Tapi dia sering dilupakan oleh SUAMI kerana 1 hal.
Bahawa "Betapa BERHARGAnya dia".

Wednesday, October 20, 2010

GOLSHAN


Khasiat Delima “Dan Dialah yang menurunkan hujan..Kami keluarkan daripadanya tanaman yang menghijau, Kami keluarkan pula dari tanaman itu butir-butir (buah) yang bergugus-gugus dan dari pohon-pohon tamar (kurma) dari mayang-mayangnya (Kami keluarkan) tandan-tandan buah yang mudah dicapai dan dipetik dan (Kami jadikan) kebun-kebun dari anggur dan zaitun serta buah delima, yang bersamaan (bentuk, rupa dan rasanya) dan yang tidak bersamaan. Perhatikanlah kamu kepada buahnya apabila ia berbuah dan ketika masaknya. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda (yang menunjukkan kekuasaan Kami) bagi orang-orang yang beriman.” – Al-An’am:99
Buah delima atau ar-rumman dalam bahasa Arab disebut tiga kali dalam Al-Quran. Ia antara pokok di syurga. Kini delima ditanam dari sejauh China sehinggalah California.
Antara keunggulannya ialah susunan dalamannya. Apabila kulit berkilat buah ini dikupas, akan kelihatan kantung-kantung kecil berjus segar, manis masam rasanya.
Dalam banyak budaya, delima melambangkan kesuburan dan panjang usia. Orang Cina misalnya menyajikannya sewaktu upacara perkahwinan karena ia dianggap lambang kesuburan, kemakmuran dan keturunan besar.
Dalam zaman Nabi Musa as, delima sudah ditanam di Palestin, Syria da Lebanon. Rimmon, kota silam yang dikatakan bandar Hebron kini, terkenal karena pengeluaran delima atau rumman, sempena namanya.
Nama perkebunan delima ialah Punica granatum diambil dari kekata Perancis yang bermakna epal yang berbiji.
Delima dipercayai berasal dari Iran, kawasan banjaran Himalaya dan utara India. Ia berkembang sebagai bahan masakan dan ditanam di pesisir Mediterranean, disesuaikan dengan kawasan suhu dingin dan panas. Delima tumbuh seperti pokok semak atau pokok biasa setinggi 3-6 meter, atau ada kalanya 9 meter. Biasanya daunnya luruh tetapi beberapa kawasan pula, pokoknya malar segar.
Buahnya mula berkurangan selepas usia 15 tahun. Namun delima sejenis pokok tahan lama sehingga 200 tahun. Bunganya berwarna keunguan, putih atau campuran dwiwarna. Ia digunakan sebagai celupan warna merah yang sudah digunakan berabad-abad di Asia Tengah. Daunnya berkilat dan kuat berbentuk perisai. Warna dan bunganya yang bagus terakam dalam maksud firman Allah swt.

Khasiat Delima “Dan Dialah yang menurunkan hujan..Kami keluarkan daripadanya tanaman yang menghijau, Kami keluarkan pula dari tanaman itu butir-butir (buah) yang bergugus-gugus dan dari pohon-pohon tamar (kurma) dari mayang-mayangnya (Kami keluarkan) tandan-tandan buah yang mudah dicapai dan dipetik dan (Kami jadikan) kebun-kebun dari anggur dan zaitun serta buah delima, yang bersamaan (bentuk, rupa dan rasanya) dan yang tidak bersamaan. Perhatikanlah kamu kepada buahnya apabila ia berbuah dan ketika masaknya. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda (yang menunjukkan kekuasaan Kami) bagi orang-orang yang beriman.” – Al-An’am:99
Biji delima yang kering digunakan untuk masakan asli India Utara. Bijinya adalah gantian kismis bagi bahan membuat kek.

HARGA SEPEKET RM2
1-20KOTAK : RM65
21-30 KOTAK : RM60
31-50 KOTAK : RM55


SESIAPA YANG BERMINAT UNTUK MENJADI DEALER... SILA CONTACT KAMI....
AFZAN : 017-6900738
SOFIA : 017-3714002

Friday, October 15, 2010

BARAKA

Harga pasaran RM14.90 sekotak (termasuk kos penghantaran). Mengandungi 24 sofgel capsule.
Habbatus Sauda jenama BARAKA.Sesiapa berminat bole pm saya. Harga pasaran RM14.90 sekotak (termasuk kos penghantaran - utk Semenajung sahaja). Pastikan anda membeli BARAKA yg mempunyai pelekat HOLOGRAM KEMENTERIAN KESIHATAN M'SIA & COP HALAL dari Jawatankuasa Fatwa Halal Universiti Al-Azhar, Mesir.Terdapat ramai di luar sana yg menjual BARAKA yg diseludup dr Mesir. Any inquiry please email to baraka.habbatussauda@gmail.com TQ



Kami sendiri telah pun mencuba dan hasilnya sangat memuaskan..! kepada ibu2 yg sedang menyusukan anak, BARAKA adalah supplement yg sangat berkesan untuk menambah penghasilan susu anda..bagi mereka yg sedang berusaha untuk kurus n awek muda pula...insya Allah dengan mengambil BARAKA, impian anda akan tercapai!

Untuk mendapatkan BARAKA. sila hubungi kami Afzan (017-6900738) dan Sofia (0173714002)

Thursday, October 14, 2010

Teknik Betul Beri SIP oleh Pengasuh

Susu ibu merupakan makanan bayi & kerjasama pengasuh amat diperlukan sepanjang 2 tahun tempoh penyusuan. Panduan ini perlu diberikan kpd pengasuh yg diharap sedikit sebanyak dpt membantu dia mengendalikan penyusuan bayi dgn baik....sama2 kita share info ini....

- Elak memberikan SIP jika bayi menangis. Pengasih perlu tukar lampin,dakap @ bermain dgn bayi. Bayi mungkin hanya memerlukan perhatian pengasuhnya.

- Lihat tanda2 bayi mahukan susu seperti kelihatan resah & mula menghisap jarinya. Berikannya SIP berdasarkan tanda2 tersebut & bukannya mengikut jadual.

- berikan bb minum secara menegak n kepalanya diampu menggunakn tangan n bukannya lengan.

-jangan tolak nipple ke dlm mulut bb...tp biarkan bb memasukkannya sendiri ke dlm mulutnya.

-biarkn bb berhenti minum n rehat pd setiap penyusuan. ini boleh mengelakkan bb minum terlalu laju.

- bb yg akn menentukn bila dia patut berhenti minum. Jangan paksa dia habiskn kesemua SIP yg ada dlm botol.

- jika bb kelihatan resah gelisah, minta pengasuh berikn sesudu SIP sementara anda pulang.

- pd usia bb 3 - 6 bulan, lebih byk SIP  diperlukan bg membantu pengasuh mengawal keadaan bb yg mungkin kerap meragam....

***INFO PENTING SIMPAN SIP***

** 4jam - Suhu Bilik
** 8jam - Suhu aircond
** 5 hari - Peti Ais (bahagian bawah, rak paling atas)
** 2 minggu - Peti Ais beku 1 pintu
** 3 bulan - Peti Ais Beku 2 pintu
** 6 bulan - deep freezer

**** JANGAN LUPA****
        >> INGATKAN PENGASUH BAHAWA SIP YG CAIR PERLU DIHABISKAN DLM
             TEMPOH 24 JAM.
       >> SIP YG TELAH DIPANASKAN PULA PERLU DIBUANG JIKA MELEBIHI 1 JAM.

Tuesday, October 12, 2010

TIP TINGKATKAN DAYA TAHAN BAYI

Assalamualaikum semua....sihat ke hari ni? Errmmm..hari ni saya nak kongsi ngan korang sume tentang beberapa tip bagaimana nak tingkatkan daya tahan bayi.... Ok,,,ramai yg tahu, dah menjadi tanggungjawab ibubapa utk membantu memperkuatkan daya tahan atau sistem imunisasi bayi dr pelbagai penyakit terutamanya demam dan flu...juga jangkitan kuman atau gejala penyakit merbahaya....

Berikut ada beberapa tip utk menguatkan daya tahan baby anda:

1. Pastikan baby mendapat sistem imunisasi sepenuhnya. Imunisasi merupakan cara yg penting agar baby tetap sihat & menjauhkannya drp beberapa penyakit seperti hepatitis TBC, polio dll.

2. Berikan baby SUSU IBU kerana susu ibu paling berkesan utk memperkuatkan sistem kekebalan tubuh baby. Susu ibu mengandungi antibodi utk melawan sebarang jangkitan penyakit. Menyusukan bayi dgn susu ibu juga mengurangkan tempoh jangkitan & tahap keseriusan sesuatu penyakit yg biasa menyerang bayi seperti infeksi telinga.

3. Sebelum bayi berusia 6 bulan, JANGAN BIARKAN BAYI DiPEGANG OLEH RAMAI ORANG. Ini untuk mengelakkan dr jangkitan virus @ jangkitan penyakit dr org yg memegangnya.

4. PERHATIKAN SIAPA YG MENDUKUNG SI KECIL ANDA. Siapa pun yg mendukungnya, haruslah dalam keadaan sihat.

5. SENTIASA MENCUCI TANGAN ANDA sebelum memegang bayi. Mencuci tangan secara teratur adalah cara terbaik utk mencegah penyebaran penyakit.

6. Ajaklah si kecil jalan2 agar tidak mengalami stres yg boleh melemahkan sistem kekebalan tubuhnya.

7. Beri vitamin C dgn cara menyertakan sayuran & buah-buahan dlm menu makanan hariannya. Vitamin C diyakini dpt membantu memulihkan sistem kekebalan tubuh bayi.

8. JAGA PENGAMBILAN GULA anak anda. Kajian menunjukkan bahawa kandungan gula boleh menyebabkan sel-sel darah putih kurang aktif & responnya terhadap kuman adalah lemah.

Diharap dgn info ini...kita akan lebih peka terhadap kesihatan baby kita... (^^)\/

Monday, October 11, 2010

SENI BERBICARA DENGAN BAYI

WALAUPUN masih bayi & belum mengerti utk bercakap, ibubapa berperanan utk membantu bayi mengembangkan kemampuannya utk berbicara...Bagaimana ya? Di sini saya ingin berkongsi dgn anda semua beberapa teknik & panduan utk mengembangkan kemampuan bayi utk bercakap:-

1.Memperkenalkan Nama Benda
Perkenalkan segala sesuatu di sekitar anda kpd bayi. Mulakan dgn cara yg mudah seperti bentuk wajah. Ajar tangannya utk menyentuh wajah anda & memperkenalkannya dgn bahagian wajah seperti mata, jari jemari dll..Anda juga boleh memperkenalkan pd bayi objek di sekelilingnya seperti meja, kerusi, kereta dan sebagainya.

2.Menjadi Pendengar
Walaupun bayi masih belum mampu mengungkapkan keinginannya menerusi kata2, kita harus menjadi pendengar yg setia sekalipun tak memahami apa yg disebutkannya. Tak salah utk anda berusaha utk memahami apa yg mahu disampaikan oleh bayi. JANGAn lupa berikan respon yg bagus seperti "Oh! Bagusnya anak ummi ni!" atau boleh juga dgn balasan senyuman atau ketawa yg memberitahu bahawa anda sedang mendengarinya.

3.Memperkenalkan Konsep
Segala yg berlaku di sekitar bayi merupakan sesuatu yg baru baginya. Sebagai ibubapa, kita memainkan peranan utk mengenalkan segala di sekeliling kita melalui pelbagai kaedah dan konsep seperti panas sejuk, naik turun, masuk keluar, berdiri duduk, basah kering, besar kecil dll..Pengenalan konsep ini boleh dilakukan dgn mudah melalui aktiviti seharian. Contohnya, sewaktu menggantikan lampinnya, beritahu dgn lembut.."lampin sayang dah basah, sebab tu ummi kena tukar yg baru yg lebih kering".

4.Menjelaskan Sebab-Akibat
Anda boleh mulakan dgn menjelaskan pelbagai fungsi di dlm rumah dan sebab n akibatnya. Contoh, suis lampu. Beritahu pd anak bahawa apabila suis ditekan, ruang akan menjadi terang, tapi jika tidak ditekan..ruang akan menjadi gelap. Sambil menerangkan, anda boleh menunjukkan contohnya.

5.Memperkenalkan Warna
Warna boleh ditunjukkan sambil memperkenalkan benda. Contoh, "Baby, tengok belon itu. Warnanya merah seperti warna baju kamu".

6.Mengulangi Kata-Kata
Agar bayi mampu mengingati ttg sesuatu yg diajar, sebaik2nya kata2 yg diperkenalkan itu selalu diulang2..

7.Memperkenalkan Kata Yang BENAR
HINDARI kata2 pasar atau disebut 'kata2 bayi'.Contohnya 'mamam' utk makan.Gunakan perkataan yg sebenar dlm mengajar anak berbicara. Ini membantu bayi memahami konsep yg sebenar utk bercakap apabila mereka besar kelak!

8.Memancing Respon
Banyak cara utk memancing bayi agar memberi respon atau menjawab pertanyaan kita. Contoh dgn memberi pelbagai pilihan atau meminta bayi memilih salah satu antaranya. Misalnya, "Sayang nak pakai baju merah atau biru?".

9.Hindari Paksaan
Jika bayi menjawab dgn ekspresi atau bahasa tubuh atau mungkin tak menjawab langsung, bantulah dgn memberinya pilihan.

10.Menyederhanakan
Arahan yg sukar boleh membingungkan bayi. Jadi, sampaikan arahan dgn cara mudah satu persatu.

11.Membaca Bersama
Mula perkenalkan si kecil dgn buku bacaan bergambar. Ajak dia bersama2 anda utk menunjukkan gambar2 tersebut sambil membacanya. Lakukan aktiviti ini sekerap mungkin, lama kelamaan si kecil akan akrab dgn buku tersebut dan jadi lebih tertarik utk belajar perkara baru.

12.Mengenalkan Angka
Terlalu kecil utk mengajar bayi anda mengira, tetapi tak salah utk mula memperkenalkan dia dgn angka sambil bermain.

13.Menyanyi
Menyanyi adalah cara mudah utk merakamkan beraneka penggunaan kata di benak bayi. Apabila mendengar melodi yg disukainya, ia akan mula menyanyi juga. Sekalipun butir bicaranya belum jelas, tapi ia salah satu cara utk bayi mengasah kepetahannya berbicara...

SELAMAT BERAMAL YE!

SAMA-SAMA KITA RENUNGKAN.....

SALAM...terbaca dalam utusan online bertarikh 7 Oktober 2010....sekadar nak berkongsi info dgn rakan2....berita ni leh kita jadikan panduan sama ada kepada ibubapa yg hendak menghantar anak ke taska dan juga kepada mereka yg ingin membuka taska...

JKM tiada kuasa tutup taska ‘maut’
 Oleh NORLIZA ABD. RAHMANpengarang@utusan.com.my


PUTRAJAYA 6 Okt. – Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) tidak mempunyai kuasa menyenaraihitamkan pusat asuhan kanak-kanak (taska) walaupun premis tersebut pernah terlibat dengan kes kematian bayi tercekik susu.
Fakta mengejutkan itu didedahkan sendiri oleh Ketua Pengarah JKM, Datuk Meme Zainal Rahid yang mengakui bahawa kuasa agensi itu hanyalah mengarahkan taska tersebut menutup sementara operasi bagi membolehkan siasatan dijalankan.
‘‘Sekiranya pengusaha terbabit membuka taska baru dan permohonannya diluluskan oleh agensi teknikal iaitu pihak berkuasa tempatan (PBT), Jabatan Bomba dan Penyelamat serta Kementerian Kesihatan, kita tiada halangan untuk mengeluarkan permit.
‘‘Sehubungan itu, menjadi tanggungjawab ibu bapa untuk memastikan taska yang dipilih mempunyai permit dan mereka dinasihatkan tidak meletakkan nyawa anak dalam risiko,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.
Terdahulu, beliau mengetuai operasi menyita taska di Presint 18 yang pernah mengakibatkan kematian adik Nur Amiera Mohd. Shahrul Niezam, sembilan bulan, 20 September lepas.
Taska tersebut diberi Notis Penutupan Sementara mulai 27 hingga 29 September lepas selaras dengan peruntukan di bawah Seksyen 20A (1) Akta Taman Asuhan Kanak-Kanak 1983.
Meme seterusnya berkata, taska yang mempunyai lesen operasi lebih terjamin keselamatannya dan memenuhi kriteria ditetapkan oleh agensi teknikal.
Antara punca kegagalan mendapatkan permit ialah nisbah pengasuh dengan kanak-kanak yang tidak mencukupi.
‘‘Kegagalan berbuat demikian boleh mengundang risiko kepada anak jagaan mereka, sekiranya ada taska yang beroperasi tanpa lesen, ibu bapa boleh membuat aduan kepada JKM berhampiran,” katanya.
Menurut beliau, inisiatif terkini yang dilakukan oleh JKM ialah menubuhkan pasukan khas di setiap negeri dan daerah yang terdiri daripada pegawai JKM sendiri untuk memantau dan memeriksa 2,077 buah taska yang belum berdaftar.
Dalam menguatkuasakan akta tersebut, JKM menyediakan buku garis panduan bagi pendaftaran taska untuk memudahkan pengusaha membuat rujukan serta membantu mempercepatkan proses pendaftaran.
Meme menambah, bagi memudahkan urusan pendaftaran, penurunan kuasa meluluskan perakuan pendaftaran daripada Ketua Pengarah kepada Pengarah Kebajikan Masyarakat negeri telah dilaksanakan.
Selain itu, tempoh sah perakuan pendaftaran juga dilanjutkan daripada 12 bulan kepada 60 bulan.
Tegas beliau, pengusaha dan bakal pengusaha perlu mendapatkan maklumat mengenai keperluan penubuhan taska sebelum memulakan operasi bagi mengelak masalah mendapatkan kelulusan daripada tiga agensi teknikal dan JKM semasa membuat permohonan pendaftaran.
‘‘Pendekatan JKM ialah memberi galakan dan bimbingan secara berterusan tetapi tindakan undang-undang akan tetap diambil jika berlaku kecuaian atau pengusaha masih enggan atau tidak berusaha untuk mendaftar,” katanya.
Beliau turut mengakui walaupun JKM terpaksa mengambil tindakan menutup operasi taska tidak berlesen, pihaknya masih menerima rayuan daripada ibu bapa untuk mahu terus menghantar anak mereka atas alasan tiada pengasuh ketika keluar bekerja.

GOOD NEWS....

SYUKUR ke hadrat ILAHI..akhirnya kekusutan yg melanda kami sekeluarga akhirnya terjawab....walaupun anak sulong kami telah pergi utk selamanya...kami redha dan berharap dapat bertemu dgnnya d Akhirat sana...insya Allah....sama2lah kita sedekahkan al-Fatihah buat arwah Muhammad Syamil Nazhan...al-Fatihah......

Sebenarnya ini yg ingin dikongsikan....hari ini tanggal 6 Oktober 2010 (rabu) jam 1.07 ptg...saya telah mendapat sms dari wartawan Harian Metro menyatakan bahawa "Taska Indera Cemara telah DITUTUP...owner nya cabut lari semalam...pagi tadi ada sidang media dgn JAbatan Kebajikan Masyarakat...esok akan masuk paper"...persoalannya...kenapa owner tu lari?bagaimana nasib pekerjanya?anak2 yg dibawah jagaannya? mudah2 aje dia lari macam tu je?teruk sungguh!

apepun..kami sangat2 berterima kasih kepada media..tanpa mereka sudah tentu taska itu tidak akan ditutup...sekurang2nya nasib putera sulong kami dan anak kedua Puan Mazliana terbela jua...kami tak pasti owner itu akan disaman atau tidak...ape2 pun...kita baca berita selanjutnya di Harian Metro esok....pihak JKM akan beri penjelasan.... 

terima kasih jua kepada sanak saudara n sahabat2 yg selama ini tak putus2 mendoakan kami..memberi semangat kpd kami utk terus tabah menghadapi ujian Allah yg hebat ini...semoga kami sekeluarga akan terus sabar menghadapinya...pasti ada sinar di hadapan sana yg kita tak tahu....sama2lah kita berdoa.....;)

PENDEDAHAN KES KEMATIAN BAYI PERTAMA DI TASKA INDERA CEMARA

 SALAM..pertama sekali kami ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada saudara mara dan sahabat2 yg selama ini memberi sokongan n semangat kepada kami...atas sokongan korang semua..kami akhirnya membuat keputusan utk mendedahkan kes kematian putera sulong di Taska Indera Cemara tahun lalu...juga atas permintaan Puan Mazliana yg kematian anak keduanya di taska yg sama pada 20 September 2010. Beliau meminta kami supaya mendedahkan perkara tersebut bagi memberi pengajaran kepada penyelia taska itu. Kami berharap dengan pendedahan ini..pihak berkuasa akan mengambil tindakan segera menutup taska yg tidak berlesen itu dan mendakwa penyelia yg tidak berhati perut itu!!!

Berikut adalah berita lanjut dalam Utusan Malaysia bertarikh 2 Oktober 2010...anda semua juga boleh dapati berita ini dalam Harian Metro dan Berita Harian tarikh yang sama.

Pasangan pertama anak mati tercekik susu buat pendedahan
Dakwa pusat asuhan cuai
Oleh NAZMIL NASIRUDDINpengarang@utusan.com.my

PUTRAJAYA 1 Okt. - Sebelum ini, pasangan suami isteri ini enggan tampil memberi kenyataan walaupun anak mereka meninggal dunia kerana didakwa tercekik susu di sebuah pusat asuhan di sini tahun lepas.
Tetapi kerana bersimpati dengan nasib yang dialami oleh satu lagi pasangan suami isteri yang kehilangan anak kerana sebab yang sama di pusat asuhan, mereka akhirnya bersetuju untuk membuat pendedahan mendakwa sebab kecuaian pusat asuhan itu.
Sofiah Noor Yahya, 27, dan suaminya, Saiful Afzan Abdul Rashid, 27, yang kehilangan anak sulung, Muhammad Syamil Nazhan Saiful Afzan berumur empat bulan pada Julai tahun lalu, kesal kerana tiada tindakan yang diambil selepas berlaku satu lagi kes kematian bayi.
Sofiah berkata, sehingga sekarang dia dan suaminya tidak dapat menerima alasan sama yang diberikan oleh pemilik pusat asuhan berkenaan yang mendakwa bayinya sebelum ini memang tidak sihat.
"Alasan yang mengatakan anak saya tidak sihat adalah tidak benar sama sekali dan dia begitu ceria gelak ketawa ketika itu, kami sempat bermain-main sebelum menghantarnya ke pusat asuhan itu.
"Saya berasa sangat sedih dan terkilan kerana itulah rupanya kali terakhir saya dapat bermain-main dan memeluk ciumnya," kata ibu itu.
Beliau berkata demikian kepada pemberita mengenai kematian anak pertamanya tahun lepas yang didakwa akibat kecuaian sebuah pusat asuhan di sini hari ini.
Sofiah berkongsi nasib malang dengan pasangan Mazliana Nordin, 27, dan suaminya, Mohd. Shahrunniezam Reihan, 36, yang kehilangan anak mereka, Nuramierah Mohd. Shahrunniezam di pusat asuhan yang sama pada 20 September lalu.
Muhammad Syamil merupakan bayi malang pertama yang terkorban di pusat asuhan berkenaan sebelum Nuramierah.
Sofiah berkata, dia dimaklumkan oleh doktor bertugas bahawa anaknya sudah tidak bernyawa apabila tiba di Hospital Putrajaya berdasarkan keadaan kulitnya yang sudah kebiru-biruan.
Dia turut kesal dengan tindakan pihak pengurusan pusat asuhan tersebut yang menyebarkan khabar angin mengatakan anaknya memang sudah sakit apabila dihantar ke situ.
"Saya amat terkilan dengan sikap pusat asuhan tersebut yang lepas tangan selepas kejadian tersebut.
"Saya sedia membantu dan memberi sokongan kepada Mazliana yang mengalami nasib yang sama," kata Sofiah yang juga merupakan kakitangan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).
Sementara itu, suaminya, Saiful Afzan berkata, pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) perlu memandang serius terhadap kes kematian itu agar tidak berlaku lagi pada masa hadapan.
Saiful yang bertugas sebagai guru berkata, disebabkan kejadian yang menimpa anak pertamanya itu, mereka kini fobia mahu menghantar anak keduanya yang berumur empat bulan ke mana-mana pusat asuhan kerana takut tragedi buruk itu berulang.

LANJUTAN KISAH KEMATIAN BAYI di TASKA INDERA CEMARA

SALAM..dengan penuh harapan saya berharap tindakan undang-undang yg akan diambil oleh Puan Mazliana akan terlaksana...ingin sekali saya bertemu dengan Puan Mazliana..tapi bagaimana ya? ..memang apa yg didakwa oleh Pn. Mazliana itu benar...sepertimana yg saya alami dulu...namun apakan daya...saya tidak sanggup melihat anak saya dianiya utk kali kedua (1-meninggal kerana tersedak susu..2-jasadnya pula akan dibedah siasat).apepun saya redha dgn ketentuan Ilahi dan berharap pihak taska terbabit akan mendapat balasannya kelak.kpd PUAN KHAIRANI BINTI DATO' HAJI KHALID DAN CIK IDAYU...walaupun di dunia ini kamu berdua terlepas....kami yakin...di Akhirat sana..kamu pasti akan mendapat balasan yg seburuk2 balasan kerana tidak melaksanakan amanah dgn penuh tanggungjawab dan jujur!!!!!
berikut adalah lanjutan berita tentang kematian bayinya dalam utusan online 30 September 2010. Anda juga boleh dapati berita ini di Harian Metro hari ini 30 September 2010.


Ibu bapa Nuramierah mahu ambil tindakan undang-undang

PUTRAJAYA 29 Sept. - Ibu bapa mana yang tidak sedih dengan kematian seorang anak hanya kerana kecuaian pusat taska yang diberi sepenuh kepercayaan menjaga insan kesayangan semasa keluar bekerja.
Anak yang dihantar ke pusat jagaan dengan gelak tawa malangnya dibawa pulang dalam keadaan sudah terbujur kaku.
Walaupun reda dengan pemergian anak yang baru mengenal dunia selama sembilan bulan namun sikap sambil lewa dan tidak bertanggungjawab pusat taska terbabit harus memberi pengajaran kepada ibu bapa yang lain.
Berikutan itu, ibu bapa kepada bayi malang itu, Nuramierah Mohd. Shahrunniezam, 9 bulan, bercadang mengambil tindakan undang-undang ke atas taska terbabit yang cuba menafikan anak mereka pernah diletakkan di bawah penjagaan pusat itu.
Lebih menyakitkan hati ibu Nuramierah, Mazliana Nordin, 27, Taska Indera Cemara yang terletak di Presint 18 itu cuba menghebahkan berita bahawa penutupan operasi sementara waktu oleh pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) adalah disebabkan penularan penyakit kaki, tangan dan mulut.
"Saya pasrah di atas ketentuan ini namun saya harap ibu bapa lain dapat mengambil iktibar di atas kejadian ini supaya ia tidak berlaku kepada anak mereka.
"Saya kesal dengan sikap pemilik taska itu yang langsung tidak mahu meminta maaf atau sekadar ucapan takziah sebaliknya tidak mengaku pula bahawa anak saya dihantar ke situ semata-mata tidak mahu perniagaannya lingkup," katanya pada sidang akhbar di rumahnya, di sini hari ini.
Nuramierah disahkan mati akibat tercekik susu oleh doktor yang merawatnya di Hospital Putrajaya di sini pada 20 September lalu.
Kematian Nuramierah adalah kes kedua bayi mati akibat tercekik susu semasa di bawah penjagaan pusat asuhan yang dilaporkan berlaku di Putrajaya selepas kejadian sama menimpa seorang bayi perempuan berusia tiga bulan, Farisha Nur Hazreen Fairuz Mohammad.
Bagi kes Nuramierah pula, difahamkan insiden menimpa bayi malang itu adalah kali kedua berlaku di pusat asuhan terbabit setelah bayi seorang guru dilaporkan mati di situ pada 7 Julai tahun lalu.
Bapa Nuramierah, Mohd. Shahrunniezam Reihan, 36, mendakwa pihak taska itu sebelum ini meminta ibu bapa mangsa kes pertama itu menandatangani surat mengatakan bayi mereka sakit semasa dihantar di situ.
Ia bertujuan mengelak dikenakan tindakan oleh pihak berkuasa.
"Sekiranya mereka cuba untuk berbuat perkara yang sama, saya mempunyai bukti yang cukup termasuk gambar dan rakaman video yang diambil sehari sebelum kematian anak saya yang membuktikan dia sihat," katanya.
Menceritakan lebih lanjut, Mohd. Shahrunniezam berkata, taska terbabit telah menetapkan undang-undang bahawa ibu bapa dilarang masuk ke dalam ruang penjagaan kanak-kanak dan hanya dibenarkan menghantar dan mengambil anak di pintu.
"Walaupun saya pernah mengesyaki ada sesuatu yang tidak kena tetapi saya berfikiran positif bahawa tidak mungkin mereka melakukan perkara yang tidak baik memandangkan ia terletak di pusat pentadbiran kerajaan.
"Saya juga langsung tidak menyangka bahawa taska itu tidak pernah berdaftar dengan JKM kerana saya fikir taska ini yang terbaik memandangkan mereka juga menjaga anak saya yang pertama, Muhammad Emier," jelasnya.
Menurut Mohd. Shahrunniezam, siasatan awal JKM mendapati taska terbabit hanya mempunyai tiga orang pengasuh untuk 29 kanak-kanak di situ.
"Menurut JKM, taska itu juga enggan memberikan kerjasama apabila diminta memberi senarai nama kanak-kanak di situ dan hanya menyatakan ianya hilang," katanya.
Usaha jurugambar Utusan Malaysia untuk mengambil gambar di pusat taska itu juga cuba dihalang oleh pemiliknya dan mengugut untuk mengambil tindakan.

BAGAIMANA MAHU HENTIKAN SEMUA INI!!!

SALAM semua...berita dalam utusan online hari ini..28 September 2010amat mengejutkan saya di mana seorang ibu yg senasib dgn saya telah kehilangan seorang bayi perempuannyadi taska Indera Cemara,Presint 18, Putrajaya (taska di mana telah meragut nyawa putera sulong saya).ini adalah KES KEDUA berlaku di taska tersebut!! nasib wanita tersebut tidak ubah seperti yg saya alami ketika itu...penyelia taska tersebut (puan Khairani) mengambil sikap tidak bertanggungjawab dan lepas tangan terhadap kes tersebut..dia dan pembantunya juga turut menjaja cerita yg tidak benar kepada ibu bapa yg hendak menghantar anak mereka di situ.mereka menyatakan bahawa bayi saya mati akibat sudah sakit lama dan kami tidak memaklumkan kepada mereka..bukan itu saja!mereka turut mengatakan yg kami memberi susu yg sangat murah kepada bayi kami...(susu tepi jalan???ada ke???)sangat2 tidak logik...sehingga kini bermacam2 cerita yg kami dengar,kononnya utk membesihkan nama baik taskanya...tengok!!Allah itu maha berkuasa...bisnes taskanya tidak akan diberkati selagi dia mengambil sikap LEPAS TANGAN..saya amat2 hampa dgn JKM, di mana laporan saya tidak diendahkan...hanya membuang air liur memberi laporan di depan pegawai JKM.mereka tidak dapat berbuat apa2 kerana Puan Khairani adalah anak seorang KENAMAAN!!mengapa mesti ada sikap yg begini kepada pegawai JKM????selagi tindakan tegas tidak diambil oleh pihak berkuasa...selagi itulah taska itu akan terus membuka cawangannya di sekitar PUTRAJAYA..dan semakin ramailah bayi2 yg tidak berdosa..bayi2 yg sihat...mati begitu saja!!!diharap dgn tindakan yg diambil oleh puan mazliana nordin...pihak yg berkuasa akan bertindak segera!!saya tidak sanggup melihat bayi saya diposmoterm...itu adalah prosedur hospital jika hendak menyaman pihak taska..bayi yg mneninggal perlu dibuat bedah siasat terlebih dahulu.
berikut adalah berita lanjut ibu yg malang itu...

Ibu kesal pusat asuhan terlepas walaupun berlaku 2 kes kematian


PUTRAJAYA 27 Sept. - Seorang ibu berasa sedih dan terkilan apabila setelah bertarung nyawa melahirkan bayi perempuan pertama melalui pembedahan, namun cahaya mata itu mati akibat tercekik susu, gara-gara kecuaian pusat asuhan yang menjaga anaknya tersebut.
Kelahiran Nuramierah Mohd. Shahrunniezam memang dinanti-nantikan oleh Mazliana Nordin, 27, dan suaminya, Mohd. Shahrunniezam Reihan, 36, bagi melengkapkan keluarganya setelah memperoleh anak sulung lelaki sebelum itu.
Malah, kelahiran anak kedua Mazliana itu amat menggembirakan ibunya, Kalsom Karim, 50, kerana pertama kali mendapat cucu perempuan.
Apatah lagi dalam keluarga mereka memang tidak ramai perempuan memandangkan Mazliana merupakan anak perempuan tunggal daripada empat adik-beradik.
Namun, malang sekali permata hati itu hanya sempat dibelai dan dilihat membesar sembilan bulan kerana Nuramierah disahkan mati akibat tercekik susu oleh doktor yang merawatnya di Hospital Putrajaya di sini pada 20 September lalu.
Kematian Nuramierah adalah kes kedua bayi mati akibat tercekik susu semasa di bawah penjagaan pusat asuhan yang dilaporkan berlaku di Putrajaya pada minggu lalu.
Pada Jumaat lalu, seorang bayi perempuan berusia tiga bulan, Farisha Nur Hazreen Fairuz Mohammad dilaporkan mati akibat tercekik susu setelah dibiarkan minum susu bersendirian oleh pengasuh.
Bagi kes Nuramierah pula, difahamkan insiden menimpa bayi malang itu adalah kali kedua berlaku di pusat asuhan terbabit setelah bayi seorang guru dilaporkan mati di situ pada 7 Julai tahun lalu.
Meskipun demikian. dua kes itu tidak menghalang pusat asuhan tanpa lesen terletak di Presint 18 di sini terus beroperasi, malah tinjauan Utusan Malaysia di premis terbabit mendapati ibu bapa masih lagi menghantar anak-anak mereka di pusat asuhan berkenaan pada hari ini.
Difahamkan, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) mengetahui kewujudan pusat asuhan yang beroperasi tanpa lesen itu tetapi sehingga kini tidak mengambil tindakan terhadap pemiliknya yang dikatakan anak seorang kenamaan.
Menurut Mazliana, dia dihubungi oleh pemilik pusat asuhan terbabit memaklumkan Nuramierah dihantar ke Unit Kecemasan, Hospital Putrajaya, setelah mendapati tubuh anaknya tersebut bertukar kebiruan pada pukul 2 petang, 20 September lalu.
"Kejadian itu berlaku pada hari pertama saya bekerja selepas pulang bercuti ke kampung saya di Perling, Johor, untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri lalu.
"Dalam keadaan cemas, saya bergegas ke hospital dan menunggu kira-kira setengah jam sebelum dimaklumkan doktor, bayi saya sudah meninggal dunia akibat tercekik susu," katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di pejabatnya di Kompleks E7, Kementerian Kesihatan di sini hari ini.
Mazliana yang merupakan pembantu tadbir di Pejabat Penasihat Undang-Undang Kementerian Kesihatan memberitahu, dia berasa amat terkilan apabila pemilik pusat asuhan menjaga bayinya bersikap lepas tangan selepas kejadian tersebut.
Menurutnya, pemilik pusat asuhan itu langsung tidak meminta maaf atau membuat laporan polis, sebaliknya menyebarkan khabar angin kononnya Nuramierah mati kerana sudah sakit semasa dihantar oleh ibunya pada hari kejadian.
Tuduhan pemilik pusat asuhan terbabit dinafikan sekeras-kerasnya oleh Mazliana kerana katanya, bayinya sihat sebelum itu, malah hasil laporan bedah siasat mengesahkan Nuramiera mati semasa dihantar oleh pengasuh ke hospital akibat tercekik susu.

Sama2 kita fikirkan..bagaimana hendak hentkan semua ini...kami yg merasai...amat2 kesal dgn sikap manusia yg sebegini!!!

**difahamkan insiden menimpa bayi malang itu adalah kali kedua berlaku di pusat asuhan terbabit setelah bayi seorang guru dilaporkan mati di situ pada 7 Julai tahun lalu REFER kepada anak kami Muhammad Syamil Nazhan.**

Thursday, October 07, 2010

PENGORBANANKU UNTUK SUFI AMANI BINTI SAIFUL AFZAN

KETIKA mendapat anak pertama, saya akui tidak begitu arif tentang penyususan susuibu...namun begitu, saya cuba sedaya upaya memberi yg terbaik untuknya. tidak terlintas langsung di fikiran untuk memberinya susu selain susu ibu..namun apakan daya..saya hanya mampu menyusukannya selama 4 bulan sahaja...dia telah pergi utk selamanya...al-Fatihah...
Buat para ibu, semua kemahuan adalah perkara yg paling utama,anda perlu mahu memberi susuibu dan JANGAN sesekali mengatakan TIDAK CUKUP SUSU! Anak manusia seharusnya diberi minum susu manusia. Adalah hak setiap bayi menikmati susu ibunya sendiri. saya percaya anak yg diberi susuibu jauh lebih rapat dgn ibunya, hubungan penuh kasih dan suci ini TIDAK dapat anda rasai jika anda tidak menyusu. hubungan ini begitu istimewa dan tak dapat dijual beli, 2 bulan memanglah tak memadai!! terbukti anak yg diberi susu ibu jauh lebih bijak dan lebih sihat, lebih gembira dan ceria serta lebih berkeyakinan! Siapalah kita utk menidakkan hak ini?? Darah daging yg dibentuk di dlm badan anak anda adalah dari anda sendiri bukan dari haiwan ataupun bahan tiruan.
Anda bekerja? Saya juga bekerja, ramai lagi ibu2 di luar sana juga begitu! Ada pelbagai cara untuk kita meneruskan penyusuan susu ibu secara eksklusif selama 6 bulan pertama bayi..ada yg menggunakan teknik perahan,dgn menyimpan seberapa banyak stok susu untuk bayi mereka. Tetapi pada saya, pengalaman yg dulu amat cukup memberi pengajaran dan pelajaran. tidak mahu lagi saya memberi susu perahan kepada pengasuh kemudian bayi akan minum menggunakan botol susu. puting susu tiruan akan membuatkan bayi anda keliru!!saya juga risau akan sikap pengasuh yg kebanyakannya sambil lewa dalam memberi susu perahan kepada bayi...pengalaman dulu membuat saya tidak berapa yakin lagi untuk mengulangi perkara yg sama.
Untuk itu..saya membuat keputusan untuk meneruskan penyususan susuibu utk Sufi Amani secara direct..ia lebih selamat.walaupun terpaksa mengambil cuti tanpa gaji selama 3 bulan selepas cuti bersalin,saya berasa berbaloi!walaubagaimanapun,setelah mengambil cuti tersebut,saya dapati 3 bulan tidak mencukupi untuk meneruskan penyusuan.saya perlu menyambung cuti tersebut selama lebih kurang 2 bulan lagi. sehingga Disember 2010 ini, genaplah Sufi Amani 7 bulan, dan pada ketika itu barulah saya berasa yakin utk membenarkan pengasuh menjaga dia.kepada mereka yg menganggap CUTI TANPA GAJI adalah sekadar untuk suka2 dan untuk melepaskan tanggungjawab di pejabat...ANDA SEMUA SILAP!!CUTI yg saya ambil ini adalah 1 PENGORBANAN yg tak ternilai saya hadiahkan utk Sufi Amani bagi meneruskan penyusuannya...mereka yg tidak senasib dgn saya tidak akan mengerti apa yg saya rasai!!
kepada para ibu dan bakal ibu di luar sana, percayalah..bahawa setiap cabaran yg dihadapi pasti ada penyelesaiaanya sekiranya kita mendapat SOKONGAN.JANGAN BERPUTUS ASA DAN JANGAN SESEKALI MENDENGAR KATA2 NEGATIF YG MAMPU MELEMAHKAN SEMANGAT ANDA.DAPATKAN SOKONGAN DARI MEREKA YANG POSITIF!! susuibu tidak ternilai harganya dan saya berharap anda semua dapat merasai nikmat dan kebahagiaan tatkala menyusukan anak sendiri! Ketahuilah, menyusu itu dtgnya dari pengalaman dan dari pengetahuan. Kita hanya akan jadi LEBIH BAIK dgn PENGALAMAN. Tanpa PENGORBANAN, JANGAN BICARA TENTANG PERJUANGAN, dan usah angankan kejayaan.
gembira melihat Sufi Amani membesar dengan sihat dan cerdas..
sayangnye...abi kat Sufi Amani...mmmmmuuaaahhhh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

:::Pelawat dari Syurga:::

:::Penyeri Hidup Kami:::