Ketika Kamu Menangis, Ketika Kamu Disakiti, Ketika Kamu Tak Kuat Lagi, Ketika Doamu Seakan Tak Terjawab...Percayalah Dan Yakinlah Olehmu Bahawa ALLAH Menghampirimu Saat Itu...

Monday, September 12, 2011

Keuntungan Si Ibu Bapa apabila Anaknya meninggal sebelum Akhil Baligh

Mujurlah diri ini terjumpa buku PENENANG JIWA karangan Imam al-Ghazali di library Jakim..saat diri ini kesedihan atas apa yg menimpa...Allah tunjukkan jalan...syukur alhamdulillah...akhirnya buku ini kubeli jua di salah sebuah kedai buku di Jalan TAR...memang susah nak jumpa buku ni..bila dah jumpa terus beli...bila sedih yang amat sangat...selain baca al-Quran...buku inilah yang jadi penenang hatiku...antara topik yg sangat suka dibaca x lain x bukan topik seperti tajuk di atas laaa...kurang sikit rasa sedih di hati....Ya, Allah..kuatkanlah diri ini menghadapi segala ujian-Mu....layanzzzzz....
   “Lamanya di Barzakh itu ialah semenjak roh berpisah dari tubuh, semenjak meninggal dunia, sampai hari berbangkit”.“Bagi orang-orang yang beriman di Barzakh hanya terasa sebentar saja”.“Semasa di padang Masyhar, diriwayatkan bahawa anak-anak kaum muslimin yang meninggal dunia sebelum mencapai usia baligh, akan dizinkan memberi minum kepada ibu-bapa mereka. Anak-anak ini akan menyusup di antara orang ramai dengan membawa minuman untuk ibu-bapa mereka, sementara manusia ketika itu dalam keadaan dahaga yang luar biasa”.“Anak-anak yang mati sebelum baligh menyambut ayah-bondanya di pintu syurga”.“Anak-anak Muslim yang meninggal di waktu kecil, ertinya sebelum baligh di Barzakh dikumpulkan pada suatu tempat dan diasuh oleh Nabi Ibrahim. Setelah kiamat nanti mereka itu langsung dipindahkan ke syurga akhirat. Jadi mereka ini tidak mengalami panas matahari, tidak melalui hisab, iaitu pengadilan di Mahkamah Rabbul-Jali. Tidak melalui mizan, dan tidak meniti Titian Shirathal-Mustakim yang terbentang di punggung api Neraka Jahannam itu. Mereka ini setelah dibangkitkan langsung dipindahkan ke dalam syurga Jannatun Naim”.“Setelah dipindahkan ke dalam syurga, maka anak-anak ini lupa kepada kehidupan dunia. Mereka lupa kepada ayah dan bondanya, lupa kepada kampong halamannya, lupa semuanya. Pada suatu hari nanti, ketika mereka sedang bermain-main menikmati kesenangan syurga, tiba-tiba ada malaikat memberitahukan: Hai Wildan (anak-anak yang mati sebelum baligh), lupakah engkau kepada ayah-bondamu? Sekarang mereka sudah berada di pintu syurga. Ketika itulah baru mereka tahu dan ingat kembali kepada ayah-bonda mereka yang selama ini mereka lupakan”.“Lalu mereka ambil air untuk diminum, makanan dan pakaian, lantas mereka itu berlari-lari sambil menangis menuju pintu syurga”.“Setelah terompet berbunyi, pintu syurga terbuka, maka sekalian orang berhamburan masuk ke dalam syurga itu, dan ketika itulah anak-anak ini sibuk mencari ayah-bondanya. Mereka berjalan ke sana-sini mencari tetapi tidak berjumpa. Sambil menangis membawa minuman, pergilah mereka kepada malaikat menanyakan: Oh, Malaikat, mana ayah dan bondaku? Kata mereka sambil menangis”.”Malaikat menjawab: Oh wildan, malang kamu, ayah dan bondamu terjatuh ke dalam neraka. Mendengar hal yang demikian maka anak-anak ini menangis dengan ratapan yang menyayat hati. Oh ibuku, Oh ayahku. Apakah kesalahanmu, ayah. Apa dosamu, ibu, maka sampai terjatuh ke dalam neraka. Mereka menangis dan meratap”.“Kata malaikat: Hai Wildan, jangan menangis, mengadulah kepada Nabi Muhammad SAW”.“Setelah anak-anak ini mengadu kepada Nabi Muhammad, lantas Nabi mengangkat kedua tangannya berdoa, lalu dikeluarkan orang-orang mukmin yang berada di dalam neraka itu”.“Setelah bertemu dengan anak dipintu syurga anak yang meninggal di waktu masih kecil, yang menjadi kerinduan siang malam selama ini, aduh gembiranya tidak terhingga. Berfirman Allah SWT dalam Al-Quran:”Pada hari itu mereka berjumpa dalam keadaan gembira.(Ad-Dahr: 11)  

91 comments:

adyna said...

syukur.. anak saya pun dah selamat disana.. syukur sebab terpilih diberi ujian kematian anak sewaktu masih bayi

Aizan Nuriz Mom SG said...

Moga kami dapat bertemu dengan anak-anak kami yang telah pergi di syurga nanti. http://nurizatul.blogspot.sg/2013/02/the-little-one-left.html

Anonymous said...

syukur...janji Allah itu pasti.. baby saya pun dh meninggalkan kami dan menunggu kami di sana.. rindu sangat pd anakku Faiz Adam.. al - fatihah..

Anonymous said...

syukur...janji Allah itu pasti.. baby saya pun dh meninggalkan kami dan menunggu kami di sana.. rindu sangat pd anakku Faiz Adam.. al - fatihah..

maynamrizmar said...

Syukur..semoga dapat bersamanya nanti...kerinduan yg teramat dlm...arwah..nur adriana maisarah 17 jan 2013 dalam kenangan

maynamrizmar said...

Syukur..semoga dapat berjumpa disana kelak..rindu yg teramat mendalam..arwah nur adriana maisarah 17.jan 2013 dlm kenangan..

Anonymous said...

Subhanallah..aku redha dgn ujian yg Engkau berikn Ya Allah,moga aku akan dipertemukn semula dgn anakku dialam yg kekal dan abadi,amin..mama akan sntiasa menyayangimu,Muhamad Faiz Iskandar..Al-Fatihah.

Saiful Sofia said...

RINDUNYA PADA KAMU MUHAMMAD SYAMIL NAZHAN...AL-FATIHAH...MUDAH-MUDAHAN KITA AKAN BERTEMU DAN BERSAMA SEMULA DI SYURGA NANTI....SAMA-SAMA KITA DOAKAN....

Leen said...

Alhamdulillah semoga kita semua mendapat shafaat daripada kejadian yang menimpa. Ibu and Ayah must be good so we can see our baby at Jannah. Al-Fatihah for our beloved baby boy Muhammad Al-Fateeh

Anonymous said...

inside surface of the pumpkin, too. When it begins to wrinkle [url=http://www.designwales.org/isabel-marant-outlet.htm]Isabel Marant outlet[/url] with your gutting spoon and scrape all of the soft flesh out. [url=http://www.designwales.org/nfl-outlet.htm]NFL Jerseys outlet[/url] item will never be vendored and you will be obtained again from [url=http://www.designwales.org/mbt-outlet.htm]MBT shoes sale[/url] be stylish. It meant to show off his exotic travels, with beads
absolutely needs companionship and love. Aggressive behavior can [url=http://www.designwales.org/isabel-marant-outlet.htm]Isabel Marant Shoes[/url] companies that can get all of this done at a fraction of the cost [url=http://www.designwales.org/nfl-outlet.htm]NFL Jerseys store[/url] to crease the paper, try to do it in a section where there will [url=http://www.designwales.org/mbt-outlet.htm]http://www.designwales.org/mbt-outlet.htm[/url] a day going over simple commands. Once your Jack Russell has
the base unit to a receiver unit somewhere else in the home. The [url=http://www.designwales.org/mbt-outlet.htm]Cheap MBT shoes[/url] anti-homeschooling. But the facts of every case are the facts, [url=http://www.designwales.org/nfl-outlet.htm]Nike NFL Jerseys[/url] Jack LaLanne did. Known as the Godfather of Fitness, LaLanne [url=http://www.designwales.org/mbt-outlet.htm]MBT shoes Outlet[/url] formed accountable care organizations and behavioral health

Sumber Ilmu said...

Tunggu Ayah dan Bunda di Pintu syurga ya nak
Ayah dan Bunda sangay sayang kamu, rindu kamu, i love you Maulani Rachmah

DeAnaziha said...

Terima kasih post yg menenangkan hati. Pemergian anak-anak menjadi pendorong dan peringatan kita pada memburu syurga Allah. Anak kedua saya Muhammad Nazhan (9 thn 1 bln) meninggal dunia pada 21 April 2013 mengikuti yang pemergian yang sulung Ahmad Farhan (meninggal 22 Febuari 2003).

DeAnaziha said...

Terima kasih post yg menenangkan hati. Pemergian anak-anak menjadi pendorong dan peringatan kita pada memburu syurga Allah. Anak kedua saya Muhammad Nazhan (9 thn 1 bln) meninggal dunia pada 21 April 2013 mengikuti yang pemergian yang sulung Ahmad Farhan (meninggal 22 Febuari 2003).

Anonymous said...

Subhanallah.... kemarin baru saja kami adakan tahlilan 40hari atas meninggalnya Putri kami satu - satunya, dengan membaca artikel ini membuat kami lebih tegar dan ikhlas atas kepergianmu neng. Semoga kita bisa berkumpul di Surga yang kekal abadi, AMIN. Mengenang "ANINDYA PUTRI MAHARANI"

Erni Suryani said...

Menangis lagi, tulisan ini dibuat hampir 2 tahun lalu, 4 hari sebelum anak kami Muhammad Syamil Azmi meninggal di usia 2 tahun pada tgl 16 September 2011. Hanya janji Allah yang membuat kami bersabar menanti saat-saat itu

Erni Suryani said...

Menangis lagi, tulisan ini dibuat hampir 2 tahun lalu, 4 hari sebelum anak kami Muhammad Syamil Azmi meninggal di usia 2 tahun pada tgl 16 September 2011. Hanya janji Allah yang membuat kami bersabar menanti saat-saat itu

Erni Suryani said...

Menangis lagi, tulisan ini dibuat hampir 2 tahun lalu, 4 hari sebelum anak kami Muhammad Syamil Azmi meninggal di usia 2 tahun pada tgl 16 September 2011. Hanya janji Allah yang membuat kami bersabar menanti saat-saat itu

Anonymous said...

mohon share

Suhaini Azamar Osmar said...

Hani Amanda tggu daddy dgn mummy dipintu surga, sungguh daddy dgn mummy rindukan Hani Amanda.. subhanallah..

Anonymous said...

Alhamdullilah,sungguh besar ujian Allah kepada ku,semoga kita dapat bertemu di akhirat kelak..rindu pada arwah Nurul Izzah..ibu redha dengan ujian Allah

Saiful Sofia said...

Semoga kita yg senasib akan sentiasa tabah dan redha dgn ketentuan ini...ganjaran yg besar menanti..insha Allah. ..mudah2an...berkat kesabaran..Allah jauhkan kita semua dr azab api neraka...

nurul yasmin said...

Daripada Nya kita dtg kpd Nya kita kembali..puteri sulungku yg berusia 2hari telah pergi menghadap pencipta Nya..Sungguh besar ujian yg diberi dan besar jg ganjaran yg diperolehi..semoga Allah memberi ganti yg lbh baik..aamiin

nurul yasmin said...

Daripada Nya kita dtg kepada Nya kita kembali..puteri sulungku yg berusia 2hari telah pergi menghadap ilahi..sungguh besar ujian yg diberi basar jg ganjaran yg diperolehi..semoga diberi ganti yg lbh baik..aamiin

nurul husna said...

kita redha dgn ketentuan Allah swt..moga anak2 kita menanti ibu & ayah nya utk sama2 ke syurga..anak2 kita adlh anak2 yg terpilih..begitu syg nya Allah swt pd kita..anak kita snak syurga..moga anakanda sy Muhamad Nashriq Faruqi tenang di sana...ameen..

mummycda said...

Salam perkenalan...putera sulungku pun pergi menemui Illahi di usia 5 hari...sudah hampir 4thn berlalu....selalu berpesan pada diri sendri suatu hari nanti pasti bertemu semula di Sana...

Anonymous said...

Alhamdulillah... semoga Abdul Halym Hayyan gembira disana. InshaaAllah berjumpa lagi nanti di sana ye. Mummy n daddy sentiasa rindukan hayyan dan hadi. Mummy n daddy redha pemergian hayyan...sesungguhnya janji Allah itu pasti. Subhanallah..dlm mummy kesedihan ramai lagi yg berkongsi kesedihan mummy. Semoga kita semua kuat dan redha..serta merasa bahagia dgn hadiah terindah ini.

Anonymous said...

Alhamdulillah..sempat mnjd ibu wlpn hny tuk 15 hari..ujian itu sgt berat.perit..rindu teramat.tp sy redha. Allah Maha Mengetahui ap yg trbaik tuk hamba2Nya..Akid sntiasa ad dlm hati ibu..in syaa Allah kita bertemu di sn..buat ibu2 n ayah2 yg mghadapi ujian yg sm.moga kita sntiasa tabah.kuat smgt.n sntiasa igt.. Allah masih ad...

Bentang Yudistira said...

subhanallah walhamdulillah...
kesedihan berbalut kebahagiaan..
inna lillahi wainna ilaihi rojiuun..
tak terasa sebulan sudah anakku tercinta telah meninggalkan kami selaku ayah&ibunya..
tunggulah kami sayang ..
engkaulah Bintang disyurga yang kan menerangi kami disana..
selamat jalan jagoan ku BENTANG DHIYENDRA YUDISTIRA...
tepat 5 thn 1 bulan umurmu...
allah sayang padamu dan syurga tempat kembalimu... aamiin

Bentang Yudistira said...

subhanallah walhamdulillah...
kesedihan berbalut kebahagiaan..
inna lillahi wainna ilaihi rojiuun..
tak terasa sebulan sudah anakku tercinta telah meninggalkan kami selaku ayah&ibunya..
tunggulah kami sayang ..
engkaulah Bintang disyurga yang kan menerangi kami disana..
selamat jalan jagoan ku BENTANG DHIYENDRA YUDISTIRA...
tepat 5 thn 1 bulan umurmu...
allah sayang padamu dan syurga tempat kembalimu... aamiin

Bentang Yudistira said...

subhanallah walhamdulillah...
kesedihan berbalut kebahagiaan..
inna lillahi wainna ilaihi rojiuun..
tak terasa sebulan sudah anakku tercinta telah meninggalkan kami selaku ayah&ibunya..
tunggulah kami sayang ..
engkaulah Bintang disyurga yang kan menerangi kami disana..
selamat jalan jagoan ku BENTANG DHIYENDRA YUDISTIRA...
tepat 5 thn 1 bulan umurmu...
allah sayang padamu dan syurga tempat kembalimu... aamiin

Bentang Yudistira said...

subhanallah walhamdulillah...
kesedihan berbalut kebahagiaan..
inna lillahi wainna ilaihi rojiuun..
tak terasa sebulan sudah anakku tercinta telah meninggalkan kami selaku ayah&ibunya..
tunggulah kami sayang ..
engkaulah Bintang disyurga yang kan menerangi kami disana..
selamat jalan jagoan ku BENTANG DHIYENDRA YUDISTIRA...
tepat 5 thn 1 bulan umurmu...
allah sayang padamu dan syurga tempat kembalimu... aamiin

Bentang Yudistira said...

subhanallah walhamdulillah...
kesedihan berbalut kebahagiaan..
inna lillahi wainna ilaihi rojiuun..
tak terasa sebulan sudah anakku tercinta telah meninggalkan kami selaku ayah&ibunya..
tunggulah kami sayang ..
engkaulah Bintang disyurga yang kan menerangi kami disana..
selamat jalan jagoan ku BENTANG DHIYENDRA YUDISTIRA...
tepat 5 thn 1 bulan umurmu...
allah sayang padamu dan syurga tempat kembalimu... aamiin

Bentang Yudistira said...

subhanallah walhamdulillah...
kesedihan berbalut kebahagiaan..
inna lillahi wainna ilaihi rojiuun..
tak terasa sebulan sudah anakku tercinta telah meninggalkan kami selaku ayah&ibunya..
tunggulah kami sayang ..
engkaulah Bintang disyurga yang kan menerangi kami disana..
selamat jalan jagoan ku BENTANG DHIYENDRA YUDISTIRA...
tepat 5 thn 1 bulan umurmu...
allah sayang padamu dan syurga tempat kembalimu... aamiin

Bentang Yudistira said...

subhanallah walhamdulillah...
kesedihan berbalut kebahagiaan..
inna lillahi wainna ilaihi rojiuun..
tak terasa sebulan sudah anakku tercinta telah meninggalkan kami selaku ayah&ibunya..
tunggulah kami sayang ..
engkaulah Bintang disyurga yang kan menerangi kami disana..
selamat jalan jagoan ku BENTANG DHIYENDRA YUDISTIRA...
tepat 5 thn 1 bulan umurmu...
allah sayang padamu dan syurga tempat kembalimu... aamiin

Anonymous said...

Baru saja kehilangan iman qisya pd 10.01.2014.. sempat men jadi ibu selama 13jam.. anak pertama ku yg disyangi.. tgu ibu dan abah disyurga ya syg.. ibu redha dgn segalnya.. ibu redha dgn sakit yg ibu lalui ketika melahirkan iman.. ibu n abah sygkan iman sepenuh hati.. maafkan ibu syg sbb xdpt selamatkan iman.. semoga iman tenang dan bahagia disana syg ku..

muhd hafiz bidin said...

syukur alhamdulilah terjumpa coretan ini.....buat pengubat & penawar hati setelah kehilangan arwah Muhammad Adi Firas di usia 3 hari.....papa & mama sentiasa rindukan mu Adi

Anonymous said...

23 dec 2013 dlm kenangan diman sy tgk melahirkan spsg bayi kembar,tp Allah lbh Syg kn sorg kembar sy lps beberapa jam dia dilahirkan dan diberi nama mohamad akmal,hancur luluh perasaan sy masa tu yg masih kepenatan sbb baru melahirkan,sy kuatkan iman ingat Allah dan sy redha dgn pemergian Dia.sy tau dia bahagia disana

oki faisal said...

Muhammad yusuf pangeran kecilku dan siti khadijah permaisuri kecilku...tunggu papa dan mamah disana ya....kita akan berkumpul lagi sayang...dengan seizin Allah Swt...amin

dills80 said...

Saya juga baru kehilangan anak yang disayangi muhammad dzhariff ikhwan pada 6.3.2014 kerana kanser..sy redha pemergiaannya tetapi kenangan keadaan sakit ketika dia di wad dan icu membuatkan saya sedih sgt..sy sdg cuba menguatkan diri namun kadang kala kalah jua..bantulah sy ya allah..

Anonymous said...

Cinta hatiku..nur Arini aisyah..n nur irdina aisyah..berbahagialah di sana...sudah hampir dua tahun kamu meninggalkan umi...umi redha..tggu umi n papa di sana..

dhana dafm said...

Sy bru j kehlgn bayi y bernama muhammad hayyu mengalami pendarahan paru2.. Tnpa sempat bergurau senda.. Arwah dpt melihat dunia hanya 5hari j.. Itupn dlm inkubator.. Arwah pergi tgglkn kami pd 8.3.2014 8:05am hospital serdang.. Miga arwahtenang disana..Alfatihah..

Ummi imaan inas said...

Ya Allah sampaikan salam sayang dan rindu kami kepada inas sarah affendi. Ummi yakin adik lebih bahagia di sana dalam pelukan rahmat Allah. Walau pun cuma 10 bulan Allah pinjamkan adik kepada ummi dan ayah, ummi yakin Allah ada perancangan hebat untuk kita semua. Alfatihah..

Anonymous said...

Muhammad anas..pemergianmu smlm stlh smnit dilahirkn..maafkan ibu..ibu rindu anas..tggu ibu dan abi di sana..

celo awan said...

bru kemaren tgl 15 april 2014 sya dan istri bru kehillangan putra kembar kami karna tdk kuat nya istri akan perutny yang kecil tapi mengandung 2 dd kembar jdi terjadilah melahirkan secara cepat dlm usia kandungan baru 5 bln,semua fisik dd kembar alhamdullh lengkap tapi kta dokter belum tentu dlam tubuh dd nya??pada saat itu kami pasrah dan ikhlas untuk menrima knyataan nya kalo dd kembar kami akan diambil lagi oleh alloh swt tapi setalah sya liat artikel ini saya merasa terharu dan kami selaku orang tua nya dd kembar ga akan prnh melupakan anak pertama kami dd kembar,,walaupun kami bsa liat hanya sesaat tpi kami sudah cukup senang ada nya dd kembar ada didunia ini??dd kembar kami ,kami beri nama HAERULLOH dan AKBAR,,
selamat jalan dd kembar ku,,yayah dan mamah ga akan melupakan kalian,,semoga alloh memberikan tempat yang layat buat kalian dd kembar,,amin,,tunggu kami ya dd kembar??pasti kita bakalan berkumpul lagi ,,,
terima kasih..

celo awan said...

bru kemaren tgl 15 april 2014 sya dan istri bru kehillangan putra kembar kami karna tdk kuat nya istri akan perutny yang kecil tapi mengandung 2 dd kembar jdi terjadilah melahirkan secara cepat dlm usia kandungan baru 5 bln,semua fisik dd kembar alhamdullh lengkap tapi kta dokter belum tentu dlam tubuh dd nya??pada saat itu kami pasrah dan ikhlas untuk menrima knyataan nya kalo dd kembar kami akan diambil lagi oleh alloh swt tapi setalah sya liat artikel ini saya merasa terharu dan kami selaku orang tua nya dd kembar ga akan prnh melupakan anak pertama kami dd kembar,,walaupun kami bsa liat hanya sesaat tpi kami sudah cukup senang ada nya dd kembar ada didunia ini??dd kembar kami ,kami beri nama HAERULLOH dan AKBAR,,
selamat jalan dd kembar ku,,yayah dan mamah ga akan melupakan kalian,,semoga alloh memberikan tempat yang layat buat kalian dd kembar,,amin,,tunggu kami ya dd kembar??pasti kita bakalan berkumpul lagi ,,,
terima kasih..

Saiful Sofia said...

terima kasih kepada kalian yang sudi membaca post ini...semoga ianya memberi manfaat kepada kita semua...ini lah antara post yang mendapat ranking yang tertinggi...Ya, Allah..jika post ini dapat memberi manfaat kepada ibu bapa yang senasib denganku,,Kau berilah kepada kami semua kekuatan, kesabaran dan ketabahan dalam mengharungi hari-hari yang mendatang..Tiada yang lebih baik daripada perancangan-MU..kami semua menantikan saat bahagia itu...amiin...

PersonaDiary said...

Saya kehilangan baby sulung muhammad ikram pada 25 april 2012... setiap kali datang april... hati berdegup kerinduan.. air mata mengalir mengenang anak tersayang..tp bila membaca artikel spt ini..hati kuat kembali... terima kasih..

PersonaDiary said...

Saya kehilangan baby sulung muhammad ikram pada 25 april 2012... setiap kali datang april... hati berdegup kerinduan.. air mata mengalir mengenang anak tersayang..tp bila membaca artikel spt ini..hati kuat kembali... terima kasih..

PersonaDiary said...

Saya kehilangan baby sulung muhammad ikram pada 25 april 2012... setiap kali datang april... hati berdegup kerinduan.. air mata mengalir mengenang anak tersayang..tp bila membaca artikel spt ini..hati kuat kembali... terima kasih..

Anonymous said...

Babah, mama, Along dan Angah amat merindui Nur Fatinnabilah Iffah yang telah kembali ke rahmatullah pada 3 November 2011, ketika berusia 3 tahun 10 bulan. Terima kasih Ya Allah kerana menggantikan kami dengan Nur Fatihah. Semoga rohmu tenang di sana menantikan kepulangan mama dan abah. Al Fatihah...

Anonymous said...

Saya juga baru kehilangan anakanda yg pertama pada hari beliau dilahirkan (31 Mei 2014) kerana komplikasi lemas.. baby hanya mampu bertahan selama 13jam.. beratnya nak menerima dugaan ni, tapi yakin dengan qada & qadar yang telah ditetapkanNya..masih mencari kekuatan, terima kasih atas artikel spt ini..sesungguhnya ibu redha permergian Auni utk hidup di sisi Allah..

Anonymous said...

mama rindu fatin nadzira.. tunggu mama dan baba di pintu syurga ya sayang..anakku pergi meninggalkan kami pada 13-06-2014 jumaat jam 9.25 mlm.. tenang rasa hati ini bila mengetahui betapa bahagianya anakku disana..mama rindu fatin... al-fatihah..

Anonymous said...

Kami kehilangan putera sulung Mohammad Azrul Aqil yg berusia 20hari setelah 4hari bertarung d icu akibat jangkitan kuman dlm paru2...sngguh berat hati menerima ujian dr Nya tapi bila mengetahui dia tenang di sana, Alhamdulillah...kami redha..semoga mama dan papa dpt bertemu kamu di sana nanti InsyaAllah...

Fara said...

Ya Allah sampaikan salam sayang dan rinduku kepada Puteri ku Nur Azwa Safrina Binti Muhamad Nur Alif... Ibu yakin adik lebih bahagia di sana didalam pelukan rahmat Allah. Walau pun cuma 24 hari Allah pinjamkan adik kepada Ibu dan abah, Ibu yakin Allah ada perancangan hebat untuk kita semua sayang... Alfatihah..Dalam kenangan 20/07/2013-13/08/2013

aziah said...

Assalam...

terima kasih entry yg mengubat jiwa... sy baru kehilangan anak lelaki muhammad aryan waiz sy yg berusia 4 bulan pd 4 julai lepas kerana jangkitan kuman di paru2. Arwah pergi tb2 dan tak menunjukkan sebarang komplikasi .... amat meruntun hati apabila arwah perlu di bedah siasat

saya redha cuma rindukan gelak tawanya... waiz sayang tunggu ummie ngan abah kat sana yer...

Saiful Sofia said...

Allah...Allah...sungguh ramainya yg senasib denganku...Semoga dengan kesabaran kita menghadapi ujian2 ini..akan menjauhkan kita dari azab api neraka...

Anonymous said...

6 Syawal 1435 - genap setahun anak syurga mama Muhammad Khaiqal pergi meninggalkan kami...tunggu mama n ayah ye syg....Alhamdulillah ya Allah atas 6 tahun pinjaman anak syurga ku ini....Jauhkan la kami dari seksaan api neraka...permudahkanlah kami Dlm meniti titian ke Syurga Mu ya Allah...agar kami dpt bersatu kembali dgn anak syurga kesayangan kami..

Anonymous said...

Ummi & ayah sayangkn adek.. Rindu yg tak terungkap, pelukkan yang belum puas utk ank ummi Saidi Izz Zhafran (stillbirth) 12/03/2014 tarikh kepergian adek sama dgn tarikh lahir arwah ibu ummi.. Dlm rindu, ummi gembira dpt tau adek bahagia & gembira disisi Allah s.wt.. SubhanAllah

kafka aidan said...

Amin...Alhamdulillah aku masih diberi kesempatan untuk merawat anaku Muhammad Kafka Aidan selama 3 tahun 2 minggu. Di kasih cobaan sakit selama setahun. Tp Aku yakin dibalik cobaan dari Allah akan ada hikmah yang indah. 28 September 2014 anakku meninggalkan kami untuk bahagia di surga. ayah& amah menyayangimu

Anonymous said...

Ya Allah..kuatkanlah hati kami dalam mengharungi dugaanMu ya Allah..amin..Sayangku Muhammad Amar Zafri mama rindu
sangat...Alhamdulillah anak mama lebih bahagia dsana.. (16.10.12 - 9.9.14)

Mummy Ungku Muzaffar ( 22.11.14 : 9.15 p.m) said...

22.11.14 tarikh yg masih awal utk aku bsalin....ttp perjanjian Allah adalah yang terbaik...anak ku yg ketiga dilahirkan sewaktu berumur 22 minggu.... sempat menjenguk dunia Allah selama 30-40 minit...kesal ku tidak mencium mu ketika hayat mu ada...sebelah mata mu terbuka mungkin ingin menatap wajah mummy....tapi...x kesampaian....maafkan mummy sayang....maafkan mummy.....tetapi mummy redha....seikhlas hati....sakit...ttp makin yakin Allah adalah perancang yg terbaik...maka mummy redha...dan setelah mengetahui Nabi Ibrahim yg akan mendidikmu....bukankah itu sgt baik....dan lebih redha bila mummy tahu sayang mummy akan berada di syurga....tenang hati mummy....dan mummy tahu kita akan bertemu semula utk selamanya di syurga nanti sayang...Alfatihah...Amin....

dwie yuniarto said...

Ya allah kuatkan lah hambamu ini.. kangen sangat dengan anak pertama sulthan rafi atallah. Meninggal pada usia 10th. Ya allah pertemukan kami disyurgamu amim..... Al-fatehah

Anonymous said...

siti aisyah pergi meninggalkn ibu setelah berada 27 minggu dlm kandungan ibu...tunggu ibu di syurga nak...

AZIDA RAIL said...

Sayq baru kehilangan sepasang bayi kembar lelaki Muhamad Nasri Ihsan dan Muhamad Nasri Ilham pada 8hb April 2015 yg lalu. Allah ambil dua orang anak sekaligus ketika mereka dilahirkan, memang pedih tpi perkongsian di atas memberi harapan dan kelegaan, pengubat hati kami suami Isteri. Moga kami akan dpt bertemu dua permata hati yang amat kami rindui di jannah nnti. Ibu amat rindu pada ihsan dan ilham pada saat ini. - Pn Aida Rail, Kem Terendak, Melaka.

Jamil Asmara said...

Alhamdulillah...sayaang anak abah.

Ainie's Baby Store said...

Syukur kepada Allah ...
Terima kasih Allah...kerana memilih kami..

Rindu mengamit lagi..
Tunggu Mama n Papa yer...

Al fatihah unutk anakanda PUTRA ILHAM..

semoga kita berjumpa nanti ye sayang..

Anonymous said...

saya baru kehilangan seorg ank bernama syafiq asyraf pada 15-6-2015 ..pada usia baru 3thn 6 bln..pada mulanya hanya mengadu sakit kepala selama 2 minggu kami bawak klinik & hospital tp masih xreda juga skitnye...last saya bwk ke hospital sg buloh buat brain scan ada ketumbuhan pada belakang otak...hanya 1minggu di hospital akhirnye allah telah menjemputnye...tp saya bangga dgn dia sepanjang skt sikit air mata pon xkeluar & kuatnye semangat syafiq...damai lah mu di sana amin

Anonymous said...

Selamat jalan fachrusku syg smg Allah mempeetemukan kt di surga ..

Anonymous said...

Fachrusku syg slmt jalan Allah lbh syg pdmu nak

Anonymous said...

Ya Allah ya tuhan ku,berikn ku kekuatan untuk melalui ujian mu ini..Ya Allah ya tuhan ku,tolong jaga anak ku untuk ku..tempatkan dia disisi mu..sembuhkn dia dari sakitnya ya Allah..sesungguhnya aku tidak berpeluang membesarkan nya.Puteri ku sitti afiqah hanya mampu ku peluk selama 2bulan 2 hari (31/03/2015-02/06/2015) pika..mama syg pika anak mama..tggu mama dn baba ya nak..abg dn kakak pn rindu pika..mama sntiasa doakn anak mama tenang dan bahagia disana...amin...

noha said...

Ya Allah kirimkan rinduku buat anakanda Muhammad Arif Rifqi (230712-030915). Disaat kau berjuang melawan leukimia..kita bersama2 adik dlm kandungan di katil hospital menjalani rawatan.. sungguh kau tinggalkan ibu dgn tenang dipangkuanku.. sayang damailah diasana tanpa siksaan dunia lagi.. ibu redha nak..sayang abang arif..

puan syasya said...

subahanallah indahnye..sy pun bru sja kehilang putera sulung sy muhammad iman hanaffi pd 17/9 ..hanya seminggu sja dy dpt melihat dunia dan melihat mama & ayah dy ..alhamdulilah sy dan suami redha ats pemergian ank syurga dan kami teruja melihat jenazah bayi ank kami dlm keadaan trsenyum..hanya allah sja tahu betapa rindunya sy dkat dye ..damai lah ank kt sna al fatihah amin

puan syasya said...

subahanallah indahnye..sy pun bru sja kehilang putera sulung sy muhammad iman hanaffi pd 17/9 ..hanya seminggu sja dy dpt melihat dunia dan melihat mama & ayah dy ..alhamdulilah sy dan suami redha ats pemergian ank syurga dan kami teruja melihat jenazah bayi ank kami dlm keadaan trsenyum..hanya allah sja tahu betapa rindunya sy dkat dye ..damai lah ank kt sna al fatihah amin

puan syasya said...

subahanallah indahnye..sy pun bru sja kehilang putera sulung sy muhammad iman hanaffi pd 17/9 ..hanya seminggu sja dy dpt melihat dunia dan melihat mama & ayah dy ..alhamdulilah sy dan suami redha ats pemergian ank syurga dan kami teruja melihat jenazah bayi ank kami dlm keadaan trsenyum..hanya allah sja tahu betapa rindunya sy dkat dye ..damai lah ank kt sna al fatihah amin

puan syasya said...

subahanallah indahnye..sy pun bru sja kehilang putera sulung sy muhammad iman hanaffi pd 17/9 ..hanya seminggu sja dy dpt melihat dunia dan melihat mama & ayah dy ..alhamdulilah sy dan suami redha ats pemergian ank syurga dan kami teruja melihat jenazah bayi ank kami dlm keadaan trsenyum..hanya allah sja tahu betapa rindunya sy dkat dye ..damai lah ank kt sna al fatihah amin

Anonymous said...

Ya allah sebaknya bc post ini..sy bersyukur kawan bg sy bc...terubat rindu sy pd puteri kami aneesa sofia yg dijemput lahi 27hb julai bersaamaan 11syawal baru ini..rindu yg sgt hebat ujian yg bukan calang2 utk kami tempuh...

InaYasok said...

Al Fatihah utk anak ku Nur Adriana Arissa yang pergi mengadap Penciptanya pada 6 Okt 2015..Ibu minta maaf kerana tiada daya ibu nak menjaga mu syg..Adik bertahan sehingga 8 bulan di dunia ini sebagaimana yg telah di janjikan Allah pada mu.. Ibu bangga ada anak sepertimu yang kuat semangatnya.
Allah pilih kita sayang...Allah pilih kita untuk kembali berjumpa di sana..
Adik tunggu ibu dan ayah k...

Asila Surani said...

saya juga mengalami nasib yg sama seperti kalian.Sempat bersama arwah untuk 7 hari.Pada mulanya memang pedih, sedih kerana dia adalah anak sulong sy.tetapi saya dan suami redha dgn pemrgian arwah.kami menjadi insan terpilih untuk melalui ujian drpd Allah. Syukur alhamdulillah dpt melaluinye dgn tenang bersama dorongan drpd suami dan keluarga.kenangan bersama arwah akan tetap terpahat dlm ingatan smpai bila2..AISY LUTHFI BIN NOR AZMIN.tggu ibu dan ayah disana ye.kami sgt2 rindukan kamu.kamulah permata hati ibu dan ayah dunia dan akhirat.(24/11/2015 - 1/12/2015).Al-Fatihah

shin hye hyo ssi said...

rinduu yang teramat kepada putera sulungku yang telah pergi pada 2hb dec 2015.sayang,mama bersyukur kerana allah swt memilih mama untuk melahirkan kamu nak.mama redha sayang.allah swt lebih menyayangimu nak.sesungguhnya kamu milik allah.daripadanya kamu datang,kepadanya kamu kembali.insyaallah kita akan dipertemukan di sana kelak.aminnnn.~al-fatihah untuk babyku muhammad akhtar~ :")

BABY AYAH said...

saya baru kehilangan anak pada 5 januari 2016.... ZARA IMAN PUTRI... tunggulah mama di pintu syurga nak....semoga kau dan kakakmu akan dapat menjauhkan kami dari api neraka.....mama dan ayah masih tak dpt melupakanmu,,,,sungguh hati ini masih pedih....Allah hanya pinjamkan kau hanya seminggu dlm hidup kami....walaupun hanya sehari mama...ayah dan adik beradik dapat memeluk...mencium...itu sudah cukup...,setiap hari hanya bjumu yg sehelai itu yg sempat IMAN pakai....sudah cukup memadai mama jadikan selimut tidur setiap hari....,damailah kau disana IMAN...tunggulah tibanya mama dan ayah nanti....

BABY AYAH said...

saya baru kehilangan anak pada 5 januari 2016.... ZARA IMAN PUTRI... tunggulah mama di pintu syurga nak....semoga kau dan kakakmu akan dapat menjauhkan kami dari api neraka.....mama dan ayah masih tak dpt melupakanmu,,,,sungguh hati ini masih pedih....Allah hanya pinjamkan kau hanya seminggu dlm hidup kami....walaupun hanya sehari mama...ayah dan adik beradik dapat memeluk...mencium...itu sudah cukup...,setiap hari hanya bjumu yg sehelai itu yg sempat IMAN pakai....sudah cukup memadai mama jadikan selimut tidur setiap hari....,damailah kau disana IMAN...tunggulah tibanya mama dan ayah nanti....

BABY AYAH said...

saya baru kehilangan anak pada 5 januari 2016.... ZARA IMAN PUTRI... tunggulah mama di pintu syurga nak....semoga kau dan kakakmu akan dapat menjauhkan kami dari api neraka.....mama dan ayah masih tak dpt melupakanmu,,,,sungguh hati ini masih pedih....Allah hanya pinjamkan kau hanya seminggu dlm hidup kami....walaupun hanya sehari mama...ayah dan adik beradik dapat memeluk...mencium...itu sudah cukup...,setiap hari hanya bjumu yg sehelai itu yg sempat IMAN pakai....sudah cukup memadai mama jadikan selimut tidur setiap hari....,damailah kau disana IMAN...tunggulah tibanya mama dan ayah nanti....

Anonymous said...

Alfatihah untuk puteri sulungku
Ariesya Syafieqa yg telah meninggalkan ku buat selama lamanya..tanggal 19Dec 2015 akan sentiasa terpahat dihatiku..
Dah 13thn mama jaga ariesya..betapa mama syg ariesya..tp allah lebih syg lg..mama redha dgn ketentuan ilahi..
Setiap ujian yg allah beri tentu ada hikmahnya...sampai saat ini mama masih merindui anak mama ni..sedihnya hati mama sejak ariesya tinggalkan mama..
Nati ariesya tunggu mama dan papa disana ya..

Anonymous said...

Alfatihah untuk puteri sulungku
Ariesya Syafieqa yg telah meninggalkan ku buat selama lamanya..tanggal 19Dec 2015 akan sentiasa terpahat dihatiku..
Dah 13thn mama jaga ariesya..betapa mama syg ariesya..tp allah lebih syg lg..mama redha dgn ketentuan ilahi..
Setiap ujian yg allah beri tentu ada hikmahnya...sampai saat ini mama masih merindui anak mama ni..sedihnya hati mama sejak ariesya tinggalkan mama..
Nati ariesya tunggu mama dan papa disana ya..

Mursyida Sofiya said...

wildan syurga..tempatmu di syurga....bergembiralah...sayang
ganjaran syurga...utk dirimu...
damailah dirimu di jannah...
perjalanan menuju illahi..
untuk bersama ummi wildan yg telah kehilang anak2...
berkumpul kami...ukhuwah fillah...untuk menuju ke jannah bersama wildan syurga tersayang...
ingin bersama...group whatsapp: 0194575925.
jazakallah kheirann
bersabarlah hati...
allah janjikan yang terbaik...

amat albab said...

Alhamdulillah ya allah

amat albab said...

Alhamdulillah

amat albab said...

Alhamdulillah ya allah

Nadia said...

Pinjaman Allah selama 3thn 5bln. Anak syurga sy telah menemui penciptaNya 8 Mei 2016 yg lalu. Wan Nur Nadira, puteri syurga mama. Allah lebih menyayangimu. Tenanglah di sana. Semoga kita dpt bertemu lg di sana nnt.

Papa Don said...

Aishah Maisarah..Aishah dah 6 tahun hari ni sayang..jika Aishah masih ada.Apakan daya. Tunggu papa & mummy ye sayang, di syurga..Aishah dah ada adik tau, 4 tahun sekarang. Lelaki. Rayyan.cantik macam Aishah.
Bergembiralah sayang disyurga..papa & mummy sentiasa mendoakan Aishah, sentiasa mencintai dan mengingati Aishah hingga kita bertemu nanti ye sayang...

Papa Don said...

Aishah Maisarah..Aishah 6 tahun hari ini jika Allah belum memanggil mu pulang ke pangkuanNya.21 hari saja Aishah, papa & mummy melihat mu.Namun kasih sayang, cinta papa & mummy pada Aishah tetap kekal buat selama2nya. Aishah dah ada adik. Lelaki. 4 tahun usianya sekarang.Rayyan namanya.Cantik, bijak pandai, nakal,irasnya sama macam Aishah. Papa & mummy sangat rindu kan Aishah.Nanti Aishah tunggu papa & mummy di syurga ye.
Semoga Aishah bergembira disisiNya.Papa & mummy sentiasa mendoakan Aishah, sentiasa merindui & mencintai Aishah hingga kita dipertemukan Allah nanti sayang..insyallah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

:::Pelawat dari Syurga:::

:::Penyeri Hidup Kami:::