Ketika Kamu Menangis, Ketika Kamu Disakiti, Ketika Kamu Tak Kuat Lagi, Ketika Doamu Seakan Tak Terjawab...Percayalah Dan Yakinlah Olehmu Bahawa ALLAH Menghampirimu Saat Itu...

Monday, October 11, 2010

LANJUTAN KISAH KEMATIAN BAYI di TASKA INDERA CEMARA

SALAM..dengan penuh harapan saya berharap tindakan undang-undang yg akan diambil oleh Puan Mazliana akan terlaksana...ingin sekali saya bertemu dengan Puan Mazliana..tapi bagaimana ya? ..memang apa yg didakwa oleh Pn. Mazliana itu benar...sepertimana yg saya alami dulu...namun apakan daya...saya tidak sanggup melihat anak saya dianiya utk kali kedua (1-meninggal kerana tersedak susu..2-jasadnya pula akan dibedah siasat).apepun saya redha dgn ketentuan Ilahi dan berharap pihak taska terbabit akan mendapat balasannya kelak.kpd PUAN KHAIRANI BINTI DATO' HAJI KHALID DAN CIK IDAYU...walaupun di dunia ini kamu berdua terlepas....kami yakin...di Akhirat sana..kamu pasti akan mendapat balasan yg seburuk2 balasan kerana tidak melaksanakan amanah dgn penuh tanggungjawab dan jujur!!!!!
berikut adalah lanjutan berita tentang kematian bayinya dalam utusan online 30 September 2010. Anda juga boleh dapati berita ini di Harian Metro hari ini 30 September 2010.


Ibu bapa Nuramierah mahu ambil tindakan undang-undang

PUTRAJAYA 29 Sept. - Ibu bapa mana yang tidak sedih dengan kematian seorang anak hanya kerana kecuaian pusat taska yang diberi sepenuh kepercayaan menjaga insan kesayangan semasa keluar bekerja.
Anak yang dihantar ke pusat jagaan dengan gelak tawa malangnya dibawa pulang dalam keadaan sudah terbujur kaku.
Walaupun reda dengan pemergian anak yang baru mengenal dunia selama sembilan bulan namun sikap sambil lewa dan tidak bertanggungjawab pusat taska terbabit harus memberi pengajaran kepada ibu bapa yang lain.
Berikutan itu, ibu bapa kepada bayi malang itu, Nuramierah Mohd. Shahrunniezam, 9 bulan, bercadang mengambil tindakan undang-undang ke atas taska terbabit yang cuba menafikan anak mereka pernah diletakkan di bawah penjagaan pusat itu.
Lebih menyakitkan hati ibu Nuramierah, Mazliana Nordin, 27, Taska Indera Cemara yang terletak di Presint 18 itu cuba menghebahkan berita bahawa penutupan operasi sementara waktu oleh pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) adalah disebabkan penularan penyakit kaki, tangan dan mulut.
"Saya pasrah di atas ketentuan ini namun saya harap ibu bapa lain dapat mengambil iktibar di atas kejadian ini supaya ia tidak berlaku kepada anak mereka.
"Saya kesal dengan sikap pemilik taska itu yang langsung tidak mahu meminta maaf atau sekadar ucapan takziah sebaliknya tidak mengaku pula bahawa anak saya dihantar ke situ semata-mata tidak mahu perniagaannya lingkup," katanya pada sidang akhbar di rumahnya, di sini hari ini.
Nuramierah disahkan mati akibat tercekik susu oleh doktor yang merawatnya di Hospital Putrajaya di sini pada 20 September lalu.
Kematian Nuramierah adalah kes kedua bayi mati akibat tercekik susu semasa di bawah penjagaan pusat asuhan yang dilaporkan berlaku di Putrajaya selepas kejadian sama menimpa seorang bayi perempuan berusia tiga bulan, Farisha Nur Hazreen Fairuz Mohammad.
Bagi kes Nuramierah pula, difahamkan insiden menimpa bayi malang itu adalah kali kedua berlaku di pusat asuhan terbabit setelah bayi seorang guru dilaporkan mati di situ pada 7 Julai tahun lalu.
Bapa Nuramierah, Mohd. Shahrunniezam Reihan, 36, mendakwa pihak taska itu sebelum ini meminta ibu bapa mangsa kes pertama itu menandatangani surat mengatakan bayi mereka sakit semasa dihantar di situ.
Ia bertujuan mengelak dikenakan tindakan oleh pihak berkuasa.
"Sekiranya mereka cuba untuk berbuat perkara yang sama, saya mempunyai bukti yang cukup termasuk gambar dan rakaman video yang diambil sehari sebelum kematian anak saya yang membuktikan dia sihat," katanya.
Menceritakan lebih lanjut, Mohd. Shahrunniezam berkata, taska terbabit telah menetapkan undang-undang bahawa ibu bapa dilarang masuk ke dalam ruang penjagaan kanak-kanak dan hanya dibenarkan menghantar dan mengambil anak di pintu.
"Walaupun saya pernah mengesyaki ada sesuatu yang tidak kena tetapi saya berfikiran positif bahawa tidak mungkin mereka melakukan perkara yang tidak baik memandangkan ia terletak di pusat pentadbiran kerajaan.
"Saya juga langsung tidak menyangka bahawa taska itu tidak pernah berdaftar dengan JKM kerana saya fikir taska ini yang terbaik memandangkan mereka juga menjaga anak saya yang pertama, Muhammad Emier," jelasnya.
Menurut Mohd. Shahrunniezam, siasatan awal JKM mendapati taska terbabit hanya mempunyai tiga orang pengasuh untuk 29 kanak-kanak di situ.
"Menurut JKM, taska itu juga enggan memberikan kerjasama apabila diminta memberi senarai nama kanak-kanak di situ dan hanya menyatakan ianya hilang," katanya.
Usaha jurugambar Utusan Malaysia untuk mengambil gambar di pusat taska itu juga cuba dihalang oleh pemiliknya dan mengugut untuk mengambil tindakan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

:::Pelawat dari Syurga:::

:::Penyeri Hidup Kami:::