Ketika Kamu Menangis, Ketika Kamu Disakiti, Ketika Kamu Tak Kuat Lagi, Ketika Doamu Seakan Tak Terjawab...Percayalah Dan Yakinlah Olehmu Bahawa ALLAH Menghampirimu Saat Itu...

Sunday, October 21, 2012

KEsUsAhan DAN mUSiBAH

Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah; dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar); dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. ( Ayat 11 : Surah at-Taghaabun )

bagaimana dapat kita menghadapinya? bukan mudah nak tenangkan fikiran dan jiwa dengan kata-kata bujukan hati.. Allah telah sediakan caranya dengan lengkap, antaranya ayat berikut:-

“(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah”. Ketahuilah! Dengan “zikrullah” itu, tenang tenteramlah hati manusia." (QS: Ar-Raad: Ayat 28)

kata Sheikh Ahmad Athaillah:-
TIDAK MENINGGALKAN SEDIKIT PUN DARI KEBODOHAN BAGI SESIAPA YANG BERKEHENDAK MENGADAKAN PADA SESUATU MASA SESUATU YANG LAIN DARIPADA APA YANG DIJADIKAN ALLAH S.W.T PADA MASA ITU.


janganlah kita bodohkan diri dengan mengharapkan suatu keadaan lain bila ALLAH telah tentukan satu keadaan buat kita, samada ia baik atau buruk, kerana DIA lah yg lebih mengetahui setiap perkara terbaik buat kita yang sering kita lupa akan hikmahnya kerana hawa nafsu telah menguasai akal fikiran..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

:::Pelawat dari Syurga:::

:::Penyeri Hidup Kami:::