Ketika Kamu Menangis, Ketika Kamu Disakiti, Ketika Kamu Tak Kuat Lagi, Ketika Doamu Seakan Tak Terjawab...Percayalah Dan Yakinlah Olehmu Bahawa ALLAH Menghampirimu Saat Itu...

Thursday, September 15, 2011

KEPERLUAN NUTRISI BAGI IBU MENYUSU

Rasa nak kongsikan bersama anda semua, especially bagi ibu2 yg menyusukan anak dengan susuibu. Info ni saya dapat dari blog mamaqaireen...memang suka jalan2 kat blog dia...sebab banyak info tentang penyusuan susuibu ada di situ...

_____________________________________________________

Ibu-ibu yang mengandung dan juga menyusu memerlukan lebih nutrisi dalam tubuh mereka. 

Antara fakta yang perlu kita tahu: 

  • Ibu menyusu perlu makan dan minum secukupnya. Ibu menyusu tidak memerlukan makanan khas ataupun perlu mengelakkan makanan tertentu untuk menyusu.
  • Badan wanita menyimpan lemak semasa mengandung untuk membantu menyediakan susu untuk penyusuan.- susu dihasilkan dari lemak yang disimpan dan juga dari makanan yang diambil.
  • Pemilihan makanan yang tidak sihat ataupun kurang makan tidak menjejaskan penghasilan susu - ibu yang sibuk bekerja, tak sempat makan, tak cukup makan selalu merasakan akan menghasilkan susu yang sedikit.. tetapi dengan kekerapan menyusu, ianya dapat memastikan bekalan susu sentiasa mencukupi.
  • Ibu dalam pantang tidak sewajarnya menghadkan pengambilan makanan dan minuman. Ibu dalam pantang perlu ambil lebih minuman terutama jika anda kurang membuang air kecil atau air kencing menjadi pekat.

Perbandingan keperluan nutrisi antara wanita biasa, wanita mengandung dan wanita menyusukan anak

Carta di bawah boleh membantu kita mendapatkan sumber makanan yang tepat untuk penyusuan. So ibu menyusu..anda memerlukan lebih banyak lagi nutrisi berbanding dengan wanita lain ye..pastikan badan anda cukup dengan keperluan vitamin.

Energy and Nutrients needs

Sekarang ni dah tahu sebab apa kita perlu ambil vitamin shaklee?? Ibu menyusu memerlukan lebih vitamin atau nutrisi daripada wanita lain yang tidak menyusukan anak mereka. Vitamin bukan membuat susu menjadi banyak melimpah2..tapi vitamin membantu ibu menyusu untuk terus sihat, cergas dan bertenaga. Ingin diingatkan di sini..penghasilan susu sangat bergantung kepada kekerapan kita menyusukan anak dan pump...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

:::Pelawat dari Syurga:::

:::Penyeri Hidup Kami:::