Ketika Kamu Menangis, Ketika Kamu Disakiti, Ketika Kamu Tak Kuat Lagi, Ketika Doamu Seakan Tak Terjawab...Percayalah Dan Yakinlah Olehmu Bahawa ALLAH Menghampirimu Saat Itu...

Thursday, July 21, 2011

AYAT 12 HINGGA 19

Surah Luqman, ayat 12 hingga 19 :

Kami memberi kepada Luqman, hikmat kebijaksanaan serta Kami perintahkan kepadanya: Bersyukur kepada Allah. Siapa yang bersyukur faedahnya itu terpulang kepada dirinya dan siapa yang ingkar dan tidak bersyukur, sesungguhnya Allah maha kaya lagi maha terpuji.

Tatkala Luqman berkata kepada anaknya, semasa ia memberi nasihat kepadanya: Wahai anakku, jangan engkau mempersekutukan Allah. Sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang besar.

Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya mengandungkannya dengan menanggung kelemahan atas kelemahan dan menceraikan susunya dalam masa dua tahun; bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibu bapamu; dan kepada Aku tempat kembalimu.

Sekiranya mereka berdua mendesakmu supaya engkau mempersekutukan Aku dengan perkara yang engkau mempersekutukan Aku dengan perkara yang engkau tidak mengetahui tentangnya, jangan engkau taat kepada mereka; dan bergaul dengan mereka di dunia dengan cara yang baik. Turuti jalan orang yang rujuk kembali kepada Aku. Kemudian kepada Aku tempat kembalimu, Aku terangkan kepada kamu segala yang kamu kerjakan.

Luqman menasihati anaknya: Wahai anakku, sekiranya ada sesuatu perkara sekalipun seberat biji sawi serta ia tersembunyi di dalam batu besar ataupun di langit ataupun di bumi, sudah tetap akan dibawa oleh Allah untuk dibalas-Nya; kerana sesungguhnya Allah maha halus pengetahun-Nya lagi amat meliputi segala yang tersembunyi.

Wahai anakku, dirikanlah solat dan menyuruh dalam berbuat kebaikan serta melarang daripada melakukan perbuatan mungkar dan bersabar atas segala yang menimpamu. Sesungguhnya yang demikian itu adalah daripada perkara-perkara yang dikehendaki melakukannya.

Jangan engkau memalingkan mukamu kerana memandang rendah kepada manusia dan jangan engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong; Allah tidak suka kepada orang yang sombong, takbur lagi membanggakan diri.

Sederhanakan langkahmu semasa berjalan, juga rendahkan suaramu, sesungguhnya seburuk-buruk suara adalah suara keldai.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

:::Pelawat dari Syurga:::

:::Penyeri Hidup Kami:::